نقد و بررسی Pulsar 220 توسط هوش مصنوعی

نام

Pulsar 220

مدل:Pulsar 220
برند:

باجاج Bajaj

کشور سازنده:هند
سال ساخت:2009
گروه:

موتورسیکلت Motorcycle

زیر گروه: استریت فایتر Street Fighter
لینک: وبسایت باجاج
امتیاز هوش مصنوعی:80 از 100

نقد و بررسی جامع موتور پاسار 220


موتور پاسار 220 یکی از مدل‌های محبوب و قدیمی شرکت باجاج هندوستان است که از سال 1389 وارد بازار ایران شد و تا سال 1395 تولید آن ادامه داشت. این موتور به دلیل کیفیت ساخت مناسب و استهلاک پایین، همچنان در بین علاقه‌مندان به موتورسیکلت‌های اسپرت-استریت جایگاه خاصی دارد. در این مقاله به بررسی دقیق و بی‌طرفانه این موتور از جنبه‌های مختلف می‌پردازیم.

طراحی و ظاهر

پاسار 220 در سبک موتورهای اسپرت خیابانی طراحی شده است. طراحی آن نسبت به استانداردهای امروزی قدیمی به نظر می‌رسد و حس موتورسیکلت‌های ده سال پیش را منتقل می‌کند. کنسول ثابت فرمان یکی از ویژگی‌های خاص این مدل است که ممکن است برای برخی کاربران جذاب نباشد، اما نمونه مشابه آن در مدل‌های هوندا CB1300 نیز دیده می‌شود. چراغ‌های جلو با طراحی متفاوت و چراغ خطر عقب منحصر به فرد از دیگر ویژگی‌های ظاهری این موتور هستند. رنگ‌بندی متنوعی شامل مشکی، قرمز، آبی و ترکیب‌های پرچمی نیز برای این مدل عرضه شده است.

مشخصات فنی و عملکرد موتور

پاسار 220 مجهز به یک موتور 4 زمانه، تک سیلندر، روغن‌خنک و 2 سوپاپ (SOHC) با حجم دقیق 220 سی‌سی است. این موتور با سیستم کاربراتوری سوخت‌رسانی می‌شود که یکی از دلایل توقف تولید آن پس از سال 1395 بود. حداکثر قدرت تولیدی این موتور 20.4 اسب بخار در دور موتور 8500 و حداکثر گشتاور آن 18.55 نیوتون‌متر در دور موتور 7000 است. نسبت تراکم موتور 9.5 به 1 است که برای این کلاس موتور مناسب به نظر می‌رسد.

شتاب صفر تا صد این موتور حدود 10 ثانیه و حداکثر سرعت آن بین 130 تا 140 کیلومتر بر ساعت است که برای استفاده شهری و حتی مسافرت‌های کوتاه مناسب است.

گیربکس و انتقال قدرت

پاسار 220 دارای گیربکس 5 دنده و انتقال قدرت از طریق زنجیر است. یکی از نقاط ضعف این موتور، نبود دنده ششم است که باعث می‌شود در دنده 5 دور موتور بالاتر از حد مطلوب باشد و این موضوع برای مسافرت‌های طولانی ممکن است آزاردهنده باشد. با این حال، بهره‌مندی از اسلیپر کلاچ باعث تعویض دنده‌های نرم و بی‌صدا می‌شود که تجربه سواری بهتری را فراهم می‌کند.

سیستم تعلیق و شاسی

شاسی این موتور از نوع گهواره‌ای دوبل است که وزن کلی موتور با مایعات و بنزین حدود 160 کیلوگرم است. کمک‌فنرهای جلو از نوع تلسکوپی معمولی و کمک‌فنرهای عقب گازی 5 مرحله‌ای قابل تنظیم هستند که سواری نرم و قابل قبولی را ارائه می‌دهند. لاستیک‌های MRF با سایز 90/90/17 جلو و 120/80/17 عقب نیز کیفیت و دوام مناسبی دارند.

سیستم ترمز

ترمز جلو از یک دیسک 280 میلی‌متری با کالیپر دو پیستونه و ترمز عقب از دیسک 230 میلی‌متری با کالیپر تک پیستونه ساخت Bybre تشکیل شده است. نسخه‌های بازار ایران فاقد سیستم ABS هستند که در بازارهای جهانی به عنوان آپشن ارائه می‌شود. این سیستم ترمز برای استفاده روزمره کافی است اما در شرایط خاص ممکن است نیاز به احتیاط بیشتری داشته باشید.

مصرف سوخت و باک

با باک 15 لیتری و مصرف سوخت حدود 2.5 لیتر در هر 100 کیلومتر، پاسار 220 از نظر اقتصادی گزینه مناسبی برای کاربران است. در شرایط ایده‌آل و با تنظیم دقیق کاربراتور، می‌توان مسافتی بین 500 تا 600 کیلومتر را با یک باک طی کرد که برای یک موتور 220 سی‌سی قابل توجه است.

امکانات و ویژگی‌های جانبی

فرمان سه تیکه این موتور باعث کاهش حس سبکی و چابکی در هندلینگ می‌شود. اما کلیدهای کاربردی مانند Kill Switch، استارت، بوق، راهنما و Passing به خوبی در دسترس قرار دارند. راهنماهای این موتور به سیستم قطع‌کن خودکار مجهز هستند که پس از پیچیدن به صورت اتوماتیک خاموش می‌شوند، ویژگی که در بسیاری از موتورها دیده نمی‌شود.

کیلومتر ترکیبی با نمایشگر آنالوگ دور موتور و دیجیتال سرعت، مسافت طی شده و آمپر بنزین، اطلاعات کافی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. همچنین وجود سنسور فیلتر هوا که در صورت بروز مشکل چراغ هشدار آن روشن می‌شود، از نکات مثبت این موتور است.

نکات فنی و نگهداری

موتورهای باجاج به طور کلی کیفیت ساخت مناسبی دارند و استهلاک پایینی دارند. آشنایی تعمیرکاران با این موتور در اکثر شهرها باعث سهولت در تعمیر و نگهداری می‌شود. با این حال، استفاده از روغن موتور با کیفیت و سرویس‌های دوره‌ای منظم برای حفظ عملکرد مطلوب ضروری است.

یکی از مشکلات گزارش شده چراغ نور بالای موتور است که ممکن است به طور مکرر بسوزد یا از کار بیفتد. برخی کاربران با نصب هدلایت‌های با کیفیت این مشکل را برطرف کرده‌اند.

مزایا و معایب موتور پاسار 220

  • مزایا
    • انجین با کیفیت و کم استهلاک
    • سواری نرم و راحت
    • تأمین قطعات و تعمیرات آسان
    • شتاب و سرعت مناسب برای کلاس خود
    • مصرف سوخت اقتصادی
    • راهنماهای با قطع‌کن خودکار
  • معایب
    • گیربکس 5 دنده و نبود دنده ششم
    • طراحی قدیمی و ظاهری نه چندان به‌روز
    • چراغ نور بالا حساس و مستعد خرابی
    • بازار خرید و فروش ضعیف و محدود
    • نسخه‌های موجود فاقد ABS

جمع‌بندی نهایی

موتور پاسار 220 با وجود قدیمی بودن طراحی و سیستم کاربراتوری، همچنان گزینه‌ای قابل اعتماد و کم‌خرج برای کسانی است که به دنبال موتوری با استهلاک پایین و سواری راحت هستند. این موتور برای استفاده شهری و مسافرت‌های کوتاه مناسب است اما برای کسانی که به دنبال تکنولوژی‌های جدیدتر، طراحی مدرن‌تر و امکانات پیشرفته‌تر هستند، ممکن است گزینه ایده‌آل نباشد. همچنین نبود دنده ششم و سیستم ABS از نقاط ضعف این مدل محسوب می‌شود. در نهایت، اگر به دنبال موتوری با قیمت مناسب، نگهداری آسان و عملکرد قابل قبول هستید، پاسار 220 می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

محصولات مشابه:

  • Pulsar 180

  • Pulsar 200

  • Pulsar 250


درباره برند bajaj

باجاج، برند هندی پیشرو در تولید موتورسیکلت، خودروهای سه‌چرخ، لوازم خانگی، فولاد و خدمات مالی با تمرکز بر نوآوری و توسعه پایدار در بازارهای جهانی است.

شما می توانید در صفحه ارزیابی محصولات از طریق هوش مصنوعی و به صورت رایگان محصولات مورد نظر خود را نقد و بررسی نمایید

شروع ارزیابی !