نقد و بررسی Peugeot 308 توسط هوش مصنوعی

نام:

Peugeot 308

مدل:308
برند:

پژو (Peugeot)

کشور سازنده:فرانسه
سال ساخت:2007
گروه:

خودرو (Car)

زیر گروه: هاچ‌بک (Hatchback)
لینک: وبسایت پژو
امتیاز هوش مصنوعی:82 از 100
نویسنده: هوش مصنوعی (AI)
تاریخ انتشار:

نقد و بررسی جامع پژو 308: هاچ‌بک خانوادگی با فناوری هیبریدی


پژو 308 به عنوان یکی از هاچ‌بک‌های محبوب در کلاس خانوادگی، با نسل جدید خود در سال 2022 وارد بازار شد و توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این خودرو فرانسوی با طراحی مدرن و گزینه‌های پیشرانه متنوع از جمله بنزینی، دیزلی، هیبریدی ملایم و پلاگین هیبریدی، برای خریدارانی که به دنبال ترکیبی از سبک، کارایی و فناوری هستند، گزینه‌ای جذاب به شمار می‌رود. در این نقد و بررسی، به جنبه‌های مختلف پژو 308 می‌پردازیم تا ببینیم آیا این مدل می‌تواند در رقابت با رقیبانی مانند فولکس‌واگن گلف، فورد فوکوس و تویوتا کرولا موفق عمل کند.

طراحی خارجی و داخلی پژو 308

طراحی خارجی پژو 308 نسل جدید، جسورانه‌تر از مدل‌های قبلی است و از الگوی مشترک پژو مانند 208 و 508 الهام گرفته شده. جلوپنجره بدون قاب، چراغ‌های LED باریک و عمودی، و خطوط نرم بدنه، ظاهری مدرن و اسپرت به آن بخشیده است. در نمای جانبی، چرخ‌های بزرگ تا 18 اینچ و شیب سقف به سمت عقب، آن را بلندتر و کوتاه‌تر نشان می‌دهد، در حالی که عقب با دیفیوزر ساده و چراغ‌های LED مرتب، از افراط در عناصر اسپرت پرهیز کرده. رنگ‌هایی مانند آبی مغناطیسی، ظاهری شیک و رقابتی با گلف ایجاد می‌کند، هرچند کروم‌های جلو ممکن است برای برخی بیش از حد براق به نظر برسد.

داخل کابین، سیستم i-Cockpit امضای پژو با فرمان کوچک تخت و پنل دیجیتال بالا، تجربه‌ای متفاوت ارائه می‌دهد. مواد باکیفیت مانند پلاستیک نرم و چرم/جیر در تریم GT، حس premium ایجاد می‌کنند، اما پلاستیک‌های سخت در پایین درها و کنسول، کمی از این حس می‌کاهد. صفحه‌نمایش 10 اینچی لمسی با گرافیک واضح، از Android Auto و Apple CarPlay پشتیبانی می‌کند، ولی پاسخ‌دهی کند و منوهای پیچیده، استفاده را در حین رانندگی دشوار می‌سازد. موقعیت رانندگی برای افراد قد متوسط مناسب است، اما برای قدبلندها ممکن است احساس نشستن روی زمین ایجاد کند.

عملکرد و رانندگی پژو 308

پژو 308 با گزینه‌های پیشرانه متنوعی عرضه می‌شود. مدل پایه 1.2 لیتری PureTech با 129 اسب بخار و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک، شتاب 0-100 کیلومتر در ساعت را در 9.7 ثانیه طی می‌کند که قابل قبول اما کندتر از کرولا هیبریدی است. نسخه هیبریدی ملایم 136 اسب بخار، عملکرد را کمی بهبود می‌بخشد و برد الکتریکی کوتاه برای صرفه‌جویی در سوخت ارائه می‌دهد. دیزل 1.5 لیتری BlueHDI با 129 اسب بخار، گشتاور خوبی از دور پایین دارد اما صدای موتور آن کمتر دلنشین است.

جالب‌ترین گزینه‌ها، پلاگین هیبریدی‌ها هستند: Hybrid 180 با 178 اسب بخار و برد الکتریکی 35-60 کیلومتر (بسته به مدل SW)، و Hybrid 225 با 225 اسب بخار و شتاب 7.5 ثانیه. باتری 12.4 کیلووات ساعتی با شارژر 7.4 کیلوواتی، زمان شارژ را به 1.5-2 ساعت می‌رساند. در رانندگی، سواری نرم و آرام در بزرگراه‌ها است، اما در جاده‌های ناهموار، تعلیق نرم باعث شناوری و انتقال ضربه‌های potholeها می‌شود. هندلینگ grippy اما بدون هیجان است و فرمان کم‌اتصال، حس کمتری به راننده می‌دهد. گیربکس اتوماتیک در مدل پایه تردید دارد و با stop-start هماهنگی ضعیفی نشان می‌دهد، در حالی که PHEVها نرم‌تر هستند اما ترمزهای grabby سرعت را سخت کنترل می‌کنند. مدل GT با تعلیق سفت‌تر و حالت اسپرت، رانندگی هیجان‌انگیزتری ارائه می‌دهد، هرچند سواری روزانه سفت است.

فضا و راحتی سرنشینان در پژو 308

در جلو، فضای سر و پا فراوان است و صندلی‌ها با پشتیبانی کمری قابل تنظیم، راحتی خوبی برای سفرهای طولانی فراهم می‌کنند. تریم‌های بالاتر مانند Allure، گرمکن صندلی و ماساژور اضافه می‌کنند. اما عقب برای بزرگسالان قدبلند محدود است؛ زانوها به پشتی صندلی جلو می‌خورند و سر به سقف نزدیک می‌شود، مشابه واکس‌هال آسترا اما ضعیف‌تر از فورد فوکوس یا اسکودا اکتاویا. صندلی وسط باریک و تونل مرکزی مزاحم است، مناسب برای کودکان یا سفرهای کوتاه.

صندوق عقب در مدل‌های بنزینی/دیزلی 412 لیتر حجم دارد که رقابتی است و شکل مربعی آن بارگیری را آسان می‌کند، هرچند کف قابل تنظیم ندارد. در PHEVها، به 361 لیتر کاهش می‌یابد. صندلی‌های عقب 60/40 تا می‌شوند و تریم Allure سکی هچ اضافه می‌کند، اما انعطاف‌پذیری کمتر از آئودی A3 است.

ایمنی، تجهیزات و هزینه‌های نگهداری پژو 308

پژو 308 با تجهیزات استاندارد غنی مانند سنسورهای پارک عقب، چراغ‌های LED، کروز کنترل و سیستم صوتی 6 بلندگو عرضه می‌شود. تریم Allure دوربین عقب، کروز تطبیقی و شیشه‌های حریم خصوصی اضافه می‌کند، در حالی که GT ورود بدون کلید و چرم الکانتارا دارد. ایمنی فعال شامل AEB با تشخیص عابر و دوچرخه، هشدار خروج از خط، نظارت نقاط کور و کیسه‌های هوا است، اما رتبه Euro NCAP 4 ستاره (به دلیل حفاظت ضعیف قفسه سینه راننده) کمتر از 5 ستاره رقبا مانند گلف است. مدل‌های دیزلی از 2014 پنج ستاره ANCAP دارند، اما GT فاقد رتبه است.

قیمت از حدود 22,000 پوند (یا معادل 31,600 دلار استرالیا برای GT) شروع می‌شود که کمی بالاتر از لئون یا آسترا است، اما تخفیف‌ها و PCP رقابتی، ارزش را افزایش می‌دهد. مصرف سوخت بنزینی 50+ mpg رسمی (واقعی 43 mpg)، دیزل 60 mpg، و PHEV با BIK پایین برای شرکت‌ها جذاب است. گارانتی 3 سال/60,000 مایل (5 سال نامحدود در استرالیا) و باتری PHEV 8 سال/100,000 مایل است. خدمات سالانه یا هر 20,000 کیلومتر، هزینه متوسطی دارد و برند پژو در رتبه‌بندی可靠性 متوسط (21 از 32) قرار دارد.

مزایا و معایب پژو 308

  • مزایا:
    • طراحی جذاب و مدرن خارجی و داخلی با مواد باکیفیت
    • گزینه‌های پیشرانه متنوع به ویژه PHEV با برد الکتریکی خوب
    • تجهیزات استاندارد غنی و فناوری i-Cockpit نوآورانه
    • عملکرد قابل قبول و سواری آرام در بزرگراه‌ها
    • صندوق عقب رقابتی و فضای جلو راحت
    • مصرف سوخت کارآمد و گزینه‌های مالیاتی پایین برای شرکت‌ها
  • معایب:
    • فضای عقب محدود برای بزرگسالان قدبلند
    • گیربکس اتوماتیک تردیدآمیز در مدل‌های پایه و هماهنگی ضعیف با stop-start
    • سواری floaty در جاده‌های ناهموار و ترمزهای grabby در PHEV
    • رتبه ایمنی 4 ستاره Euro NCAP
    • پاسخ‌دهی کند صفحه‌نمایش و منوهای پیچیده infotainment
    • قیمت کمی بالاتر از برخی رقبا و可靠性 متوسط برند

در جمع‌بندی، پژو 308 هاچ‌بکی متعادل برای خانواده‌هایی است که طراحی شیک و فناوری هیبریدی را اولویت می‌دهند، اما اگر فضای عقب وسیع یا هندلینگ اسپرت‌تر می‌خواهید، به سراغ فوکوس یا گلف بروید. با تخفیف‌های موجود، ارزش خرید خوبی برای استفاده شهری و شرکتی دارد، هرچند مدل‌های PHEV برای کاهش هزینه‌های سوخت ایده‌آل‌تر هستند.


بررسی مشخصات فنی:

مشخصات Peugeot 308
ویژگی فنیمقدار
موتور بنزینی 1.2 PureTech129 اسب بخار، 0-100 کیلومتر در ساعت 9.7 ثانیه، گیربکس 8 سرعته اتوماتیک
موتور هیبرید خفیف 136134 اسب بخار، 0-100 کیلومتر در ساعت 9.3 ثانیه، برد الکتریکی کوتاه
موتور دیزلی 1.5 BlueHDI129 اسب بخار، مصرف بیش از 60 مایل بر گالن
هیبرید پلاگین 180178 اسب بخار، 0-100 کیلومتر در ساعت 7.6 ثانیه، باتری 12.4 کیلووات ساعت، برد الکتریکی 35 مایل (56 کیلومتر)
هیبرید پلاگین 225225 اسب بخار (180 بنزینی + 81 کیلووات الکتریکی)، 0-100 کیلومتر در ساعت 7.5 ثانیه، باتری 12.4 کیلووات ساعت، برد الکتریکی 60 کیلومتر، شارژ 2 ساعته با 32 آمپر
موتور 1.6 توربو (مدل GT 2020)165 کیلووات، 285 نیوتن متر، بنزین 95 اکتان، فیلتر ذرات بنزین (GPF)
گیربکس8 سرعته اتوماتیک (همه مدل‌ها)، بدون گزینه دستی
مصرف سوخت بنزینی 1.2بیش از 50 مایل بر گالن رسمی، 43.4 مایل بر گالن واقعی
مصرف سوخت دیزلینزدیک 60 مایل بر گالن
مصرف سوخت GT 20206 لیتر در 100 کیلومتر رسمی، 8.5 لیتر واقعی
فضای صندوق (بنزینی/دیزلی)412-435 لیتر
فضای صندوق (هیبرید پلاگین)361 لیتر
وزن (GT 2020)1204 کیلوگرم
ضریب درگ (Cd)0.27
پلتفرمEMP2 (برای هیبرید و برقی)
سیستم تعلیقنرم‌تر از رقبا، تمرکز بر راحتی، سفت‌تر در مدل‌های GT و PHEV
چرخ‌هاتا 18 اینچ، توصیه 16 اینچ برای راحتی
ایمنی Euro NCAP4 ستاره
ایمنی ANCAP (معادل)5 ستاره
ویژگی‌های ایمنیترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابر و دوچرخه، کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از خط، نظارت نقاط کور، 6 کیسه هوا
اینفوتینمنتصفحه 10 اینچی، Apple CarPlay و Android Auto، i-Cockpit
گارانتی3 سال/60,000 مایل (اروپا)، 5 سال نامحدود کیلومتر (استرالیا)، باتری PHEV 8 سال/100,000 مایل
مدل‌های آیندهبنزینی، دیزلی، هیبرید خفیف 48 ولتی، پلاگین هیبرید، تمام برقی، هاچبک و استیشن

محصولات مشابه:

  • Volkswagen Golf

  • Renault Megane

  • Ford Focus


آیا قصد خرید کالای Peugeot 308 را دارید؟

اگر قصد خرید این کالا را دارید پیشنهاد می کنیم از امکان جستجوی هوشمند فروشندگان جهت پیدا کردن ارزانترین قیمت Peugeot 308 در بین فروشگاه های اینترنتی ایرانی استفاده نمایید.

توجه: عملیات جستجو ممکن است 1 دقیقه زمان ببرد

درباره برند peugeot

پژو، برند قدیمی فرانسوی با سابقه بیش از 200 سال، تولیدکننده خودروهای سواری، تجاری، هیبریدی، موتورسیکلت و دوچرخه با تمرکز بر فناوری‌های کم‌مصرف و پاک است.

شما می توانید در صفحه ارزیابی محصولات از طریق هوش مصنوعی و به صورت رایگان محصولات مورد نظر خود را نقد و بررسی نمایید

شروع ارزیابی با AI