نقد و بررسی Mitsubishi Lancer توسط هوش مصنوعی

نام:

Mitsubishi Lancer

مدل:Lancer (fifth generation / 2007-2017)
برند:

میتسوبیشی (Mitsubishi)

کشور سازنده:ژاپن
سال ساخت:2007
گروه:

خودرو (car)

زیر گروه: سواری (sedan)
لینک: وبسایت میتسوبیشی
امتیاز هوش مصنوعی:78 از 100
نویسنده: هوش مصنوعی (AI)
تاریخ انتشار:

نقد و بررسی کامل میتسوبیشی لنسر؛ سدان ژاپنی بین خانوادگی و اسپرت


میتسوبیشی لنسر (Lancer) خودرویی سدانِ جمع‌وجور است که در بازار ایران به‌خصوص نسل پنجم و نسخه‌های فیس‌لیفت آن شناخته‌شده است. این خودرو ترکیبی از طراحی نسبتاً محافظه‌کارانه، کیفیت ساخت قابل‌قبول و هندلینگ مناسب ارائه می‌دهد؛ اما در برابر رقبا در برخی بخش‌های تجهیزات و فناوری‌های رفاهی و ارتباطی عقب می‌ماند. در ادامه به بررسی جامع ابعاد فنی، طراحی، ایمنی، تجربه رانندگی، نقاط قوت و ضعف و ارزش خرید لنسر می‌پردازیم.

تاریخچه و وضعیت بازار در ایران

لنسر از دهه‌ها پیش در بازار جهانی و ایران حضور داشته و نسل پنجم آن که از حوالی 2007 طراحی و در ایران توسط آرین‌موتور عرضه شد، محبوبیت خوبی بین مشتریان جورواجور پیدا کرد. عرضه فیس‌لیفت در سال‌های بعد تا حدودی طراحی را به‌روز کرد اما تقاضا و فراوانی قطعات و خدمات پس از فروش در بازار ایران نسبت به رقبا (مانند تویوتا، هوندا یا مزدا) کمتر و نوسان قیمت بالاتری دارد.

طراحی خارجی و داخلی

طراحی بیرونی لنسر متعادل و نزدیک به سلیقه عامه است؛ خطوط ساده، جلوپنجره ذوزنقه‌ای با نوار کروم و چراغ‌های نسبتاً بیانیه‌دار که چهره‌ای جدی و خانوادگی ایجاد می‌کنند. وجود اسپویلر و رینگ‌های اسپرت می‌تواند وجهه اسپرت را تقویت کند اما به‌صورت پیش‌فرض طراحی چندان خشن یا جسورانه نیست. در داخل کابین، مواد با دوام و چینش منطقی کلیدها و کنسول دیده می‌شود؛ صفحه‌نمایش مرکزی، غربیلک چرمی با پدل شیفتر و صندلی‌های نسبتاً ارگونومیک از نقاط مثبت هستند. با این حال فناوری‌های روز مانند اندروید اتو/اپل کارپلی و رابط کاربری مدرن در برخی تیپ‌ها ضعیف یا غایب‌اند.

مشخصات فنی و پیشرانه

در بازار ایران لنسر معمولاً با پیشرانه‌های 1.6 لیتری و 1.8 لیتری چهارسیلندر عرضه شده است؛ نمونه 1.8 لیتری حدود 140 اسب بخار و 176 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که به‌واسطه گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. 1.6 لیتری نیز با حدود 115 اسب بخار و گیربکس دستی 5 سرعته ارائه شده است. سیستم تعلیق مک‌فرسون جلو و مولتی‌لینک عقب ترکیب مناسبی برای تعادل بین راحتی و پایداری فراهم می‌آورد. فرمان برقی (EPS) با تنظیم تلسکوپی و شعاع گردش تقریباً 5 متر به کنترل شهرنشینی کمک می‌کند.

عملکرد و مصرف

شتاب‌گیری و پاسخ‌دهی موتورهای لنسر در سطح کلاس متوسط قرار دارد؛ نمونه 1.8 لیتری شتاب صفر تا صد حدود 11.5 ثانیه و مدل 1.6 لیتری حدود 13.6 ثانیه ثبت شده‌اند که برای شتاب‌گیری تند چندان هیجان‌انگیز نیستند اما برای استفاده روزمره کافی‌اند. مصرف ترکیبی مدل 1.8 لیتری در حدود 6.6 لیتر در 100 کیلومتر و مدل 1.6 لیتری حدود 7 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده که اقتصادی‌تر از بسیاری رقبای پرقدرت است.

ایمنی

نسل مورد بررسی لنسر موفق به کسب امتیازهای خوب از موسسات ایمنی مانند یوروانکپ شده و در تیپ‌های فول تا 7 ایربگ، ABS، EBD، BA، کنترل پایداری و کمربندهای پیش‌کشنده ارائه می‌دهد که سطح ایمنی قابل‌قبولی برای سرنشینان فراهم می‌آورد. با این حال برخی سامانه‌های پیشرفته کمکی راننده نوین (مانند AEB با عملکرد کامل، رادارهای پیشرفته یا سیستم‌های نیمه‌خودران) در نمونه‌های پایه یا قدیمی موجود نیستند.

راحتی، امکانات و آپشن‌ها

از امکانات رفاهی لنسر می‌توان به تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی، دوربین عقب، کروز کنترل، سانروف در برخی تیپ‌ها، گرمکن صندلی و روکش چرمی اشاره کرد. با این حال در مقایسه با رقبا، بعضی آپشن‌های ارتباطی و نمایشگری قدیمی‌تر یا ناقص‌اند و پشتیبانی از پروتکل‌های مدرن اتصال گوشی در بعضی نمونه‌ها دیده نمی‌شود. فضای کابین و صندوق بار برای خانواده‌ها مناسب است ولی فناوری و حس لوکس‌بودن در سطح برندهای پیشرفته‌تر نیست.

هندلینگ و کیفیت ساخت

یکی از نقاط قوت لنسر، هندلینگ خوب و تعادل در پیچ‌هاست؛ سیستم تعلیق و شاسی باعث می‌شوند خودرو در پیچ‌ها پایدار و مطمئن باشد که برای رانندگان جوان یا علاقه‌مند به رانندگی پویا جذاب است. کیفیت ساخت داخلی و مواد به‌کاررفته از متوسط روبه‌بالا است و استهلاک پایین و دوام قطعات موتورهای ژاپنی نیز در عمل مشاهده می‌شود.

معایب و نکات منفی

لنسر نقاط ضعفی دارد که هنگام تصمیم‌گیری باید مدنظر قرار گیرد: فقدان برخی فناوری‌های مدرن در سیستم‌های سرگرمی و ارتباطی، سواری نسبتاً خشک در مقایسه با سدان‌های کاملاً خانوادگی، بازار قطعات و خدمات پس از فروش در برخی مناطق کمتر از رقبا و در نتیجه هزینه یا زمان دسترسی به قطعات ممکن است بالاتر باشد. همچنین نسخه‌های اصلی و ایوو (Evo) که چهارچرخ محرک و پیشرانه‌های تقویتی دارند در بازار ایران نادرند و بسیاری نمونه‌های موجود تنها ظاهر نسخه‌های قوی را شبیه‌سازی کرده‌اند.

قیمت و ارزش خرید

با توجه به کیفیت ساخت، هندلینگ و مصرف سوخت معقول، لنسر می‌تواند گزینه‌ای خوب برای خریدارانی باشد که به ترکیب رانندگی پویا و کاربری روزمره اهمیت می‌دهند؛ اما اگر اولویت شما فناوری‌های رفاهی مدرن، بازار قطعات گسترده یا آسایش مطلق سرنشینان است، رقبا گزینه‌های بهتری در برخی بازه‌های قیمتی ارائه می‌دهند. تصمیم خرید باید بر اساس اولویت‌های شخصی، دسترسی به خدمات و بودجه انجام شود.

  • مزایا
    • هندلینگ و پایداری خوب در پیچ‌ها
    • کیفیت ساخت مناسب و استهلاک پایین
    • مصرف سوخت اقتصادی نسبت به کلاس
    • فضای کابین و صندوق مناسب برای خانواده
    • تجهیزات ایمنی پایه و ایربگ‌های متعدد در تیپ فول
  • معایب
    • نبود یا قدیمی‌بودن برخی فناوری‌های ارتباطی و سرگرمی
    • سواری نسبتاً خشک در مقایسه با برخی رقبا
    • فراوانی و دسترسی کمتر به قطعات و خدمات نسبت به برندهای رقیب در بازار ایران
    • نسخه‌های قدرتمند EVO که چهارچرخ محرک‌اند نادر و گران در بازار داخلی

جمع‌بندی نهایی: میتسوبیشی لنسر خودرویی متعادل است که با تمرکز بر کیفیت ساخت، هندلینگ و مصرف سوخت اقتصادی، برای خریدارانی که ترکیب رانندگی پویا و کاربری خانوادگی می‌خواهند جذاب خواهد بود؛ اما اگر به‌دنبال بالاترین سطح فناوری‌های رفاهی، راحتی مطلق یا خدمات پس از فروش گسترده هستید، بهتر است رقبای بازار را نیز بررسی کنید. در مجموع لنسر گزینه‌ای منطقی و خوش‌ران است ولی نه بی‌نقص و نیازمند بررسی شرایط نمونه و دسترسی به قطعات پیش از خرید.


بررسی مشخصات فنی:

مشخصات Mitsubishi Lancer
عنوانمشخصات
نام خودرومیتسوبیشی لنسر
نسل (کد اتاق)نسل پنجم (طراحی 2008) / فیس‌لیفت 2017
کشور سازندهژاپن
نوع بدنهسدان جمع‌وجور
نوع شاسیبدنه یکپارچه (مونوکاک)
محور محرکدیفرانسیل جلو (برخی نسخه‌های ایوو چهارچرخ محرک هستند اما در بازار ایران معمولاً جلو)
پیشرانهچهار سیلندر 16 سوپاپه، تنفس طبیعی (مدل‌های 1.6 و 1.8 لیتری)؛ در نسخه‌های ایوو موتورهای توربو متفاوت
حجم موتور۱۶۰۰ سی‌سی و ۱۷۹۸ سی‌سی (برای مدل 1.8: 1798 سی‌سی)
تنفس موتورتنفس طبیعی (نسخه‌های مورد بحث)؛ در نسل‌های ایوو توربوشارژر
حداکثر قدرتمدل 1.8: 140 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه؛ مدل 1.6: ~115 اسب بخار
حداکثر گشتاورمدل 1.8: 176 نیوتن‌متر در 4200 دور در دقیقه؛ مدل 1.6: 154 نیوتن‌متر
گیربکسمدل 1.8: CVT؛ مدل 1.6: 5 سرعته دستی
شتاب 0-100مدل 1.8: حدود 11.5 ثانیه؛ مدل 1.6: حدود 13.6 ثانیه
حداکثر سرعتمدل 1.8: ~192–193 کیلومتر در ساعت؛ مدل 1.6: 180 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ترکیبیمدل 1.8: ~6.6 لیتر/100km؛ مدل 1.6: ~7 لیتر/100km
مصرف داخل شهرحدود 8.6 لیتر/100km (گزارش شده)
مصرف خارج شهرحدود 5.5 لیتر/100km
استاندارد آلایندگییورو 5
میزان تولید CO2183 گرم در هر کیلومتر
وزنوزن خالص حدود 1350 کیلوگرم؛ ناخالص حدود 1850 کیلوگرم
ابعاد (طول × عرض × ارتفاع)4570 × 1760 × 1490 میلی‌متر
فاصله بین دو محور2634–2635 میلی‌متر
حجم باک59 لیتر
رینگ و لاستیکرینگ‌های 18 اینچی، تایر 215/45 R18
سیستم تعلیق جلومک‌فرسون
سیستم تعلیق عقبمولتی‌لینک (اتصال چندگانه)
سیستم فرمانفرمان با کمک الکتریکی (EPS) قابل تنظیم تلسکوپی؛ شعاع گردش ~5 متر
سیستم ترمزترمزهای دیسکی مجهز به ABS، EBD، BA؛ برخی نسخه‌ها با ESC/TLC
سیستم‌های ایمنی فعالABS, EBD, BA, کنترل پایداری (ASC/ESC) و کنترل کشش (TLC)؛ ترمز اضطراری در برخی بازارها
ایربگ‌هانسخه فول تا 7 ایربگ شامل راننده، سرنشین، جانبی و پرده‌ای
امکانات رفاهی استانداردکروز کنترل، حسگر باران، دی‌لایت، اتولایت، مه‌شکن جلو و عقب، چراغ شوی، پدال شیفتر (در نسخه اتومات)، نمایشگر 7 اینچی لمسی، دوربین عقب، بلوتوث، USB، تهویه اتوماتیک، صندلی راننده برقی، گرمکن صندلی جلو، روکش چرمی، آینه‌های جانبی برقی با گرمکن، سانروف (برخی تیپ‌ها)
سیستم صوتی و مالتی‌مدیانمایشگر لمسی 7 اینچ، بلوتوث، USB؛ فاقد پشتیبانی رسمی از Android Auto/Apple CarPlay در نسخه‌های قدیمی‌تر
ویژگی‌های رفاهی کابینروکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی جلو، کلیدهای کنترلی روی فرمان، نمایشگر پشت آمپر آنالوگ با نور پس‌زمینه سفید
ویژگی‌های ایمنی کمکیکمربند پیش‌کشنده، حسگر پارک عقب؛ در نسخه‌های کامل‌تر سامانه‌های پیشرفته‌تر موجود است
مدیریت حرارت و تهویهتهویه مطبوع اتوماتیک
قابلیت‌های هندلینگ و سواریهندلینگ مناسب با تعلیق مک‌فرسون جلو و مولتی‌لینک عقب؛ سواری نسبتاً اسپرت و در برخی موارد خشک‌تر از رقبا
قابلیت تیونینگ و نگهدارینسخه‌های ایوو دارای پتانسیل تیونینگ بالا (توربو و AWD)؛ نسخه‌های معمولی بازار ایران محدودیت در قطعات و خدمات نسبت به رقبا دارند
وضعیت ایمنی در تست‌هانسل پنجم امتیازهای بالا در Euro NCAP گزارش شده
سایر ویژگی‌هاامکان وجود نسخه‌های فیس‌لیفت 2017، برخی تفاوت‌ها در تجهیزات بین تیپ‌ها، گزینه‌های موتور 1.6 و 1.8

محصولات مشابه:

  • Honda Civic 2014

  • Mazda 3 2014

  • Toyota Corolla 2014


آیا قصد خرید کالای Mitsubishi Lancer را دارید؟

اگر قصد خرید این کالا را دارید پیشنهاد می کنیم از امکان جستجوی هوشمند فروشندگان جهت پیدا کردن ارزانترین قیمت Mitsubishi Lancer در بین فروشگاه های اینترنتی ایرانی استفاده نمایید.

توجه: عملیات جستجو ممکن است 1 دقیقه زمان ببرد

شما می توانید در صفحه ارزیابی محصولات از طریق هوش مصنوعی و به صورت رایگان محصولات مورد نظر خود را نقد و بررسی نمایید

شروع ارزیابی با AI