نقد و بررسی Bajaj Pulsar NS200 توسط هوش مصنوعی

نام:

Bajaj Pulsar NS200

مدل:NS200
برند:

باجاج (Bajaj)

کشور سازنده:هند
سال ساخت:2013
گروه:

موتور سیکلت (motorcycle)

زیر گروه: نیکد (naked)
لینک: وبسایت باجاج
امتیاز هوش مصنوعی:78 از 100
نویسنده: هوش مصنوعی (AI)
تاریخ انتشار:

نقد و بررسی کامل باجاج پالس NS200؛ آیا خرید آن منطقی است؟


باجاج پالس NS200 یکی از پرفروش‌ترین نیکدهای بازار ایران در سال‌های اخیر بوده است؛ موتوری هندی که به‌واسطهٔ نزدیکی مهندسی‌اش به KTМ Duke 200، شتاب و عملکرد مناسبی ارائه می‌دهد اما در عین حال نقاط ضعف مشخصی نیز دارد. در این مقاله به بررسی جامع طراحی، مشخصات فنی، عملکرد رانندگی، نگهداری، ارزش خرید و رقبا می‌پردازیم تا بتوانید تصمیم آگاهانه‌ای برای خرید یا عدم خرید این مدل بگیرید.

تاریخچه و موقعیت بازار

پالس/پولسار NS200 از اوایل دههٔ 90 شمسی وارد بازار ایران شد و با تغییر نام و عرضه توسط واردکنندگان مختلف ادامه یافت. این مدل به‌سرعت به‌دلیل عملکرد فنی مناسب، در دسترس بودن قطعات و قیمت رقابتی، محبوب شد؛ در مقابل، واردات و تحریم‌ها و تغییرات کیفی در دوره‌هایی روی تأمین قطعات و کیفیت نهایی تأثیر گذاشت.

طراحی ظاهری و ارگونومی

ظاهر NS200 اسپرت و نیکد است: باک حجمی به‌همراه خطوط تیز، چراغ جلو تهاجمی و زین دو تکه که ترک‌سوار ارتفاع بیشتری دارد. ارتفاع زین حدود 805 میلی‌متر برای افراد کوتاه‌قد می‌تواند چالش‌زا باشد. قرارگیری اگزوز و چینش فلاپ‌ها نمای جمع‌وجور و نسبتا متعادل ایجاد کرده اما کیفیت برخی پلاستیک‌ها و فلاپ عقب در برخی نسخه‌ها می‌تواند جای بهبود داشته باشد.

مشخصات فنی و ارقام مهم

موتور تک‌سیلندر 199.5 سی‌سی، 4 زمانه با خنک‌کنندهٔ مایع، حدود 23 اسب بخار در ~9750 دور و گشتاور نزدیک به 18–18.6 نیوتن‌متر در ~8000 دور دارد. گیربکس 6 سرعته، مصرف سوخت پایین (حدود 2.2 لیتر در 100 کیلومتر اعلام‌شده) و ظرفیت باک 12 لیتر از نکات مثبت فنی‌اند. ترمزهای دیسکی جلو 280 و عقب 230 میلی‌متر عملکرد مناسبی دارند اما بسیاری از مدل‌ها فاقد ABS هستند (برخی نسخه‌های جدیدتر در بازارهای خاص با ABS عرضه شده‌اند).

عملکرد سواری و هندلینگ

نسبت به کلاس و قیمت، NS200 شتاب قابل‌قبولی ارائه می‌دهد و در فاز شهری و دوروبر 80–120 کیلومتر در ساعت عملکرد خوبی دارد. هندلینگ به‌خاطر شاسی فولادی و توزیع وزن مناسب رضایت‌بخش است؛ با این حال، فرمان سه‌تکه در برخی نسخه‌ها حس سنگینی و کنترل نه‌چندان نرم‌تر نسبت به فرمان لوله‌ای ایجاد می‌کند. لاستیک‌های فابریک و کیفیت آن‌ها می‌توانند محدودکنندهٔ چسبندگی در شرایط خیس باشند و ریسک در ترمزگیری ناگهانی افزایش یابد.

کیفیت ساخت و دوام

کیفیت مونتاژ و قطعات در نسخه‌ها و سال‌های مختلف متفاوت بوده است؛ برخی سری‌های اولیه با مشکلات مونتاژ (مانند عدم پرکردن رادیاتور در تحویل) شناخته شده‌اند که منجر به آسیب شده‌اند. در حالت کلی قطعات یدکی نسبتا در بازار موجود و کم‌هزینه‌اند و موتور به‌عنوان کم‌استهلاک در نظر گرفته می‌شود؛ اما نگهداری منظم و توجه به سرویس‌های دوره‌ای برای جلوگیری از مشکلات جدی ضروری است.

نگهداری و نکات فنی مهم

تعویض روغن منظم، چک آپ رادیاتور و سیستم خنک‌کننده، بررسی صحیح کاربراتور/انژکتور در مدل‌های مختلف و رسیدگی به گیربکس از مهم‌ترین نکات هستند. رعایت سرویس‌های دوره‌ای کارخانه و استفاده از قطعات باکیفیت، طول عمر موتور را افزایش می‌دهد و احتمال بروز مشکلاتی مانند ایراد در دنده یا سروصدای اضافی را کاهش می‌دهد.

ایمنی و تجهیزات

ترمزهای دیسکی جلو و عقب عملکرد قابل‌قبولی دارند اما نبود استاندارد ABS در بیشتر مدل‌ها، نقطه‌ضعف قابل‌توجهی است. سیستم تعلیق کلی مناسب است ولی استفاده از تایرهای باکیفیت‌تر و بررسی نصب ABS (در صورت وجود در مدل موردنظر) توصیه می‌شود.

رقبا و جایگاه در بازار

در بازهٔ قیمتی و سی‌سی مشابه، رقبایی مانند آپاچی TVS 200، برخی مدل‌های بنلی و نسخه‌های محلی یا چینی وجود دارند. NS200 در بین گزینه‌های اقتصادی با توازن خوب بین شتاب، هزینهٔ نگهداری و دسترسی به قطعات، جایگاه قوی‌ای دارد؛ اما اگر اولویت شما ABS، لاستیک‌های بهتر یا کیفیت مونتاژ بالاتر است، رقبا یا مدل‌های بالاتر سی‌سی ممکن است ارزش بررسی داشته باشند.

نکات خرید و مدل‌های مختلف

در بررسی بازار هنگام خرید به سال تولید، تاریخچهٔ سرویس، وجود یا عدم وجود ABS (در مدل‌های جدیدتر یا وارداتی خاص)، وضعیت رادیاتور و سابقهٔ تعمیرات دقت کنید. مدل‌های انژکتوری نسبت به کاربراتوری عملکرد و مصرف بهینه‌تری ارائه می‌کنند اما هزینهٔ تعمیرات الکترونیکی ممکن است بالاتر باشد؛ نسخه‌های اولیه گاهی با مشکلات مونتاژ مواجه بوده‌اند که باید در بازاریابی دست‌دوم مدنظر قرار گیرد.

قیمت، ارزش خرید و نتیجه‌گیری

با توجه به عملکرد فنی، در دسترس بودن قطعات و هزینه‌های نگهداری معمولاً NS200 را می‌توان گزینه‌ای با ارزش خرید منطقی دانست؛ مخصوصاً برای کسانی که دنبال موتور شهری اسپرت با شتاب خوب و هزینهٔ نگهداری معقول‌اند. اگر اولویت شما تجهیزات ایمنی بالاتر (ABS)، لاستیک‌های باکیفیت‌تر یا استاندارد مونتاژ بالاتر باشد، باید گزینه‌های رقیب را هم بررسی کنید یا به دنبال نسخهٔ خاص با آپشن‌های بهتر بگردید.

  • مزایا:
    • شتاب و عملکرد فنی مناسب برای کلاس 200 سی‌سی
    • مصرف سوخت پایین و گیربکس 6 سرعته
    • دسترسی نسبی قطعات و هزینه نگهداری معقول
    • ظاهر اسپرت و شاسی با هندلینگ قابل‌قبول
  • معایب:
    • عدم وجود ABS در بیشتر نسخه‌ها (در برخی بازارها نسخه‌های ABS عرضه شده‌اند)
    • تغییر کیفیت مونتاژ بین سال‌ها و واردکنندگان مختلف
    • کیفیت تایر فابریک و عملکرد در شرایط مرطوب قابل‌انتقاد
    • ارتفاع زین برای افراد کوتاه‌قد و حس سنگینی فرمان در برخی نسخه‌ها

جمع‌بندی نهایی: اگر به دنبال یک نیکد شهری با شتاب خوب، مصرف سوخت اقتصادی و دسترسی آسان به قطعات هستید، باجاج پالس NS200 گزینهٔ معقولی به‌حساب می‌آید؛ اما هنگام خرید دقت کنید که نسخهٔ سالم، بدون سوابق آسیب‌دیدگی رادیاتور یا مونتاژ نامناسب را انتخاب کنید و در صورت امکان مدلی با امکانات ایمنی بهتر (یا ارتقاء ترمز و لاستیک) برگزینید تا از خرید خود رضایت حداکثری داشته باشید.


بررسی مشخصات فنی:

مشخصات Bajaj Pulsar NS200
ویژگیمشخصات
نام محصولباجاج Pulsar NS200 (ان اس ۲۰۰)
دستهنیکد / Naked Sport
نوع انجینچهارزمانه، تک سیلندر، SOHC
حجم سیلندر۱۹۹.۵ سی‌سی
قدرتحدود ۲۳–۲۴.۲ اسب بخار در ~۹۷۵۰ دور/دقیقه (بسته به نسخه)
گشتاورحدود ۱۸–۱۸.۶ نیوتن‌متر در ~۸۰۰۰ دور/دقیقه
تعداد سیلندر۱
تعداد سوپاپ۴ سوپاپ
تعداد شمع۳ (برخی منابع و مدل‌ها اشاره کرده‌اند)
نظام احتراقECU دیجیتال / سیستم جرقه‌زنی الکترونیک
سیستم سوخت‌رسانیانژکتور (مدل‌های اولیه کاربراتوری؛ مدل‌های بعدی انژکتوری)
گیربکس۶ سرعته
کلاچدستی
استارتالکتریکی
نسبت تراکم۹.۵:۱
سیستم خنک‌کنندهآب/مایع خنک
وزنحدود ۱۴۵–۱۵۹.۵ کیلوگرم (بسته به منبع و نسخه)
طول × عرض × ارتفاع۲۰۱۷ × ۸۰۴ × ۱۰۷۵ میلی‌متر
فاصله محورها۱۳۶۳ میلی‌متر
ارتفاع زین تا زمین۸۰۵ میلی‌متر
ظرفیت باک۱۲ لیتر
مصرف سوختحدود ۲.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
شتابشتاب ۰–۱۰۰ ≈ ۱۰ ثانیه؛ شتاب ۰–۶۰ گزارش‌شده متغیر بین ≈۳.۴۵ تا ≈۴.۸۶ ثانیه (منابع متفاوت)
حداکثر سرعتحدود ۱۳۶–۱۴۰ کیلومتر/ساعت (بسته به نسخه و شرایط)
ترمز جلودیسک ۲۸۰ میلی‌متر (تک دیسک دو پیستون در برخی منابع)
ترمز عقبدیسک ۲۳۰ میلی‌متر
سیستم ABSمعمولاً فاقد ABS؛ برخی گزارش‌ها از وجود ABS در مدل‌های جدید (از حوالی ۱۴۰۱) حکایت دارند
تعلیق جلوفنر تلسکوپی (در مدل‌های جدید گاهاً معکوس/معکوس‌شده گزارش شده)
تعلیق عقبتک کمک گازی / مونو‌شاک نیتروکس (قابل تنظیم در برخی نسخه‌ها)
تایر جلو۱۰۰/۸۰–۱۷
تایر عقب۱۳۰/۷۰–۱۷
برند تایردر برخی منابع ایران یاسا گزارش شده (بسته به بازار)
رینگآلومینیومی ۱۷ اینچ
نوع شاسیقوطی آلیاژ سبک/استیل (بسته به منبع)
صدای موتور / NVHدر دورهای بالا صدای موتور بیشتر می‌شود؛ NVH نسبت به نسل‌های قبلی پالس بهبود یافته اما برخی منابع به سروصدای بالاتر اشاره کرده‌اند
قابلیت‌های طراحی و ارگونومیباک بازطراحی‌شده، زین دو تکه، ارتفاع بالای زین برای کوتاه‌قدها، فضاهای فرورفتگی زانو برای چسبندگی در پیچ
مزایا فنی کلیتوان/شتاب مناسب برای رده، مصرف سوخت اقتصادی، در دسترس بودن قطعات، گیربکس ۶ سرعته، خنک‌کننده مایع
معایب فنی کلیترمزها فاقد ABS در نسخه‌های معمولی، کیفیت لاستیک‌های کارخانه‌ای متغیر، وزن نسبتاً بالا، فرمان سه‌تکه در برخی مدل‌ها سنگین‌تر گزارش شده، گیربکس اولیه نیاز به بهبود نرم‌تر شدن در برخی نسخه‌ها

محصولات مشابه:

  • KTM Duke 200

  • TVS Apache RTR 200 4V

  • Bajaj Pulsar RS200


آیا قصد خرید کالای Bajaj Pulsar NS200 را دارید؟

اگر قصد خرید این کالا را دارید پیشنهاد می کنیم از امکان جستجوی هوشمند فروشندگان جهت پیدا کردن ارزانترین قیمت Bajaj Pulsar NS200 در بین فروشگاه های اینترنتی ایرانی استفاده نمایید.

توجه: عملیات جستجو ممکن است 1 دقیقه زمان ببرد

درباره برند bajaj

باجاج، برند هندی پیشرو در تولید موتورسیکلت، خودروهای سه‌چرخ، لوازم خانگی، فولاد و خدمات مالی با تمرکز بر نوآوری و توسعه پایدار در بازارهای جهانی است.

شما می توانید در صفحه ارزیابی محصولات از طریق هوش مصنوعی و به صورت رایگان محصولات مورد نظر خود را نقد و بررسی نمایید

شروع ارزیابی با AI