مقایسه F-35A Lightning II و Su-57 Felon

کالاها

F-35A Lightning II

Su-57

مدل:F-35A (CTOL)Su-57 (PAK FA / T-50)
برند:

لاک‌هید مارتین Lockheed Martin

سوخو / شرکت اتحاد هوافضا Sukhoi / United Aircraft Corporation

کشور سازنده:ایالات متحده آمریکاروسیه
سال ساخت:20162019
گروه:

جنگنده fighter

جنگنده fighter

زیر گروه: جنگنده چندمنظوره multirole fighter جنگنده برتری هوایی air superiority fighter
وبسایت: لینک لینک
امتیاز هوش مصنوعی:92 از 10081 از 100
برنده مقایسه:F-35A Lightning II

F‑35 در برابر سوخو‑57: مقایسه جامع و به‌روز دو جنگنده نسل پنجم

مقدمه

جنگنده‌های نسل پنجم F‑35 و سوخو‑57 نماینده دو رویکرد متفاوت در طراحی هواپیماهای رزمی مدرن هستند. این مقایسه به بررسی طراحی، اویونیک، پیشران، رادارگریزی (Stealth)، بار جنگی، عملکرد عملیاتی، هزینه و قابلیت‌های شبکه‌ای دو پلتفرم اختصاص دارد تا خواننده‌ای که به موضوعات دفاعی، فناوری هوایی و انتخاب جنگنده علاقه‌مند است، تصویر روشنی از نقاط قوت و ضعف F‑35 و سوخو‑57 به‌دست آورد. کلیدواژه‌های اصلی این مقاله: F‑35، سوخو‑57، جنگنده نسل پنجم، رادارگریزی، اویونیک، عملکرد رزمی.

طراحی و آیرودینامیک

F‑35 محصول لاکهید مارتین یک جنگنده تک‌موتوره با طراحی متمرکز بر کاهش بازتاب راداری و قابلیت‌های چندمنظوره است. طراحی آن برای کمینه‌سازی RCS در تقابل با مأموریت‌های شناسایی، رهگیری و حمله دقیق بهینه شده است. سوخو‑57 از خانواده سوخو (شرکت سوخو/هوافضای روسیه) دو موتوره و بزرگ‌تر است و تأکید بیشتری بر مانورپذیری بالا، سطوح نیروی برآورده‌کننده و توان حمل بار سنگین‌تر دارد. در مجموع، F‑35 طراحی ساده‌تر و پنهان‌کاری محور دارد در حالی که سوخو‑57 ترکیبی از رادارگریزی جزئی و توان آیرودینامیک/مانور را هدف گرفته است.

سامانه‌های اویونیک و حسگرها

یکی از نقاط قوت برجسته F‑35، ادغام پیشرفته سنسورها و توانمندی‌های «ادغام اطلاعات» (sensor fusion) است. سامانه‌هایی مانند آرایه آنتن AESA (AN/APG‑81)، سیستم دید همه‌جانبه (DAS)، هدست نمایش اطلاعات پروازی و سامانه‌های هدف‌گیری فروسرخ (EOTS) باعث می‌شوند که F‑35 تصویری یک‌پارچه و زمان واقعی از میدان نبرد ارائه دهد. سوخو‑57 نیز با رادارهای AESA (خانواده N036 Belka)، گیرنده‌های فروسرخ و سامانه‌های الکترونیکی مدرن مجهز است، اما سطح ادغام و بلوغ نرم‌افزاری و شبکه‌محوری آن تاکنون کمتر از نمونه‌های پالایش‌یافته F‑35 گزارش شده است؛ توسعه و ارتقای سامانه‌های اویونیک سوخو‑57 همچنان در حال پیشرفت است.

پیشران و عملکرد پروازی

F‑35 از یک موتور قدرتمند تک‌موتوره (Pratt & Whitney F135) بهره می‌برد که برای مأموریت‌های چندمنظوره و حفظ شرایط رادارگریز طراحی شده است. سرعت کروز و سقف عملیاتی مناسب، برد قابل‌قبول و قابلیت‌های مختلف مأموریتی از مشخصه‌های آن است. سوخو‑57 با دو موتور قوی (نسخه‌های AL‑41F1 و در آینده موتورهای پیشرفته‌تر Izdeliye 30) سرعت بالاتر، توان حمل بار بیشتر و قابلیت‌های مانورپذیری فوق‌العاده (از جمله بردار رانش) را ارائه می‌دهد؛ در نتیجه در سناریوهایی که نیاز به سرعت بالا و چابکی در نبرد نزدیک است، سوخو‑57 برتری دارد. برآیند کلی این است که F‑35 برای کار در چارچوب شبکه‌های اطلاعاتی و ضربه دقیق طراحی شده و سوخو‑57 بیشتر برای برتری هوایی کلاسیک همراه با توان حمل سلاح و مانور بالا توسعه یافته است.

قابلیت رادارگریزی (Stealth)

F‑35 به عنوان یک جنگنده نسل پنجم با اولویت رادارگریزی ساخته شده و در طراحی بدنه، مواد جذب‌کننده و محفظه‌های داخلی حمل سلاح تمرکز زیادی صورت گرفته است تا RCS در جنبه‌های بحرانی کاهش یابد. سوخو‑57 نیز از اصول کاهش بازتاب راداری بهره می‌برد ولی به دلیل اندازه بزرگ‌تر، ورودی‌های هوای برجسته‌تر و برخی اجزاء متحرک، سطح رادارگریزی آن به‌طور کلی از F‑35 کمتر ارزیابی می‌شود. با این وجود سوخو‑57 تلاش کرده تا رادارگریزی را با توان رزمی و مانور ترکیب کند؛ بنابراین در مواردی ممکن است بسته به جهت و فاصله، تفاوت‌های عملکردی قابل‌توجهی مشاهده شود.

مجموعه تسلیحاتی و بار جنگی

F‑35 دارای محفظه‌های داخلی برای حمل مجموعه‌ای از موشک‌های هوا به هوا و بمب‌های هدایت‌شونده است تا در حالت رادارگریز مأموریت‌های حمله دقیق را انجام دهد؛ در عین حال می‌تواند از نقاط اتصال خارجی برای افزایش بار جنگی در مواقعی که پنهان‌کاری ضروری نیست استفاده کند. سوخو‑57 به دلیل ابعاد و ظرفیت بیشتر، توان حمل سلاح‌های سنگین‌تر و انواع بیشتری از تسلیحات در محفظه‌های داخلی و خارجی را دارد؛ این برتری در مأموریت‌های نیازمند بار جنگی زیاد یا تنوع تسلیحاتی، برای سوخو‑57 مفید است. هر دو پلتفرم با مجموعه‌ای از سلاح‌های هوا به هوا و هوا به زمین سازگار هستند، اما سبد تسلیح و ادغام تسلیحات در F‑35 تحت استانداردهای ناتو و شرکای تولید گسترده‌تر تکامل یافته است.

عملیاتی، پشتیبانی و صادرات

F‑35 یکی از گسترده‌ترین برنامه‌های هوایی در سطح جهان است و توسط آمریکا و شمار زیادی از شرکای بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این گستردگی به معنای پشتیبانی لجستیکی قوی، شبکه آموزشی، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری منظم و اقتصاد مقیاس در هزینه‌ها است. سامانه‌های پشتیبانی و مدیریت لجستیک (به‌روزرسانی‌شده از ALIS به ODIN) بخشی از مزیت عملیاتی آن است. سوخو‑57 تا کنون سهم کوچکتری از بازار صادرات پیدا کرده و تولید آن محدود است؛ در نتیجه پشتیبانی و زنجیره تأمین گسترده بین‌المللی مشابه F‑35 را ندارد. این تفاوت‌ها در زمان‌بندی تحویل، هزینه نگهداری و قابلیت به‌روزرسانی تأثیرگذار است.

هزینه و ارزش عملیاتی

F‑35 به‌دلیل فناوری بالا و برنامه تولید عظیم هزینه‌های قابل‌توجهی دارد؛ هرچند تولید انبوه و مشترک میان شرکا باعث کاهش تدریجی هزینه‌ها می‌شود و مزیت یکپارچگی عملیاتی میان کشورهای کاربر را فراهم می‌آورد. هزینه‌های نگهداری و چرخه حیات (life‑cycle costs) نیز عامل مهمی در تحلیل اقتصادی است. هزینه دقیق سوخو‑57 کمتر شفاف است و بسته به نرخ تولید و پشتیبانی، ممکن است در بخش قیمت خرید پایین‌تر به‌نظر برسد اما هزینه‌های توسعه، نگهداری در مقیاس کوچک و محدودیت دسترسی به برخی فناوری‌ها می‌تواند ارزش عملیاتی آن را تحت تأثیر قرار دهد. در نتیجه انتخاب اقتصادی بین این دو بستگی به تعداد خرید، نیازهای راهبردی و ظرفیت پشتیبانی کشوری دارد.

کاربردهای تاکتیکی و راهبردی

F‑35 برای عملیات شبکه‌محور، شناسایی الکترونیکی، فرماندهی و کنترل و اجرای ضربات دقیق با حداقل ریسک کشف‌شدن طراحی شده است؛ در نیروی‌های مسلح کشورهای عضو ناتو و هم‌پیمانان، نقش محوری در هم‌افزایی توان رزمی دارد. سوخو‑57 بیشتر به‌عنوان هواپیمای برتری هوایی با توان حمل سلاح سنگین و مانورپذیری بالا دیده می‌شود و در doctrineهای رزمی که تعامل نزدیک هوا به هوا و عملیات با حضور جنگنده‌های سنگین‌تر اهمیت دارد، نقش کلیدی بازی می‌کند. انتخاب بین این دو تابع نیازمندی‌های راهبردی، تهدیدات پیش‌بینی‌شده و ساختار نیروی هوایی است.

نتیجه‌گیری

F‑35 و سوخو‑57 هر کدام نقاط قوت مشخص و فلسفه طراحی متفاوتی دارند. اگر اولویت روی پنهان‌کاری بالا، ادغام شبکه‌ای، قابلیت‌های شناسایی پیشرفته و تکیه بر استانداردهای مشترک بین‌المللی باشد، F‑35 گزینه برجسته‌تری است. اگر اولویت بر سرعت، مانورپذیری، توان حمل بار بالاتر و عملکرد در نبردهای هوایی کلاسیک باشد، سوخو‑57 توانایی‌های قابل‌توجهی ارائه می‌دهد. در نهایت تصمیم‌گیری درباره ارجحیت یکی بر دیگری باید بر مبنای مأموریت‌های مورد نیاز، سازگاری با ساختار دفاعی ملی، ملاحظات بودجه‌ای و ظرفیت پشتیبانی طولانی‌مدت انجام شود.

منابع پیشنهادی برای مطالعه بیشتر

صفحه رسمی لاکهید مارتین درباره F‑35 (lockheedmartin.com)، اطلاعات عمومی و اعلامیه‌های شرکت «یونایتد ایرکرفت»/سوخو (uacrussia.ru یا united aircraft corp pages)، گزارش‌های تحلیلی و مقالات Jane's Defence، FlightGlobal و گزارش‌های مؤسسات تحقیقاتی دفاعی مانند RAND و IISS، و مقالات فنی در منابع معتبری همچون Aviation Week برای جزئیات بیشتر قابل مراجعه هستند.


مقایسه مشخصات فنی:

تفاوت F-35A Lightning II و Su-57 Felon
ویژگیLockheed Martin F‑35A (رایج‌ترین مدل)Sukhoi Su‑57 (نمونه تولیدی / نسخه مرسوم)
نقش / مأموریتجنگنده چند‌منظوره نسل پنجم؛ کسب برتری هوایی، حمله به اهداف زمینی، شناسایی و جنگ الکترونیکجنگنده چند‌منظوره نسل پنجم؛ کسب برتری هوایی، ضربه به اهداف زمینی/دریایی، شناسایی و جنگ الکترونیک
تولیدکنندهLockheed Martin (با زیرمجموعه‌ها و شرکا)Sukhoi (تحت شرکت United Aircraft Corporation / روسیه)
پرواز نخست20062010
ورود به خدمت2015–2016 (USAF، نسخه A اعلام عملیاتی)اواخر 2010s – 2020s (ورود به خدمت محدود در نیروی هوایی روسیه)
خدمه11 (طراحی برای مأموریت تک‌خدمه؛ نسخه‌های آتی قابلیت خدمه دوگانه هم بررسی‌شده)
طول≈ 15.67 m≈ 20.1 m
دهانه بال (Wingspan)≈ 10.7 m≈ 14.07 m
ارتفاع≈ 4.38 m≈ 4.74 m
وزن خالی≈ 13,000–13,500 kg (مقادیر گزارش‌شده متغیر است)≈ 18,000–18,500 kg (مقادیر گزارش‌شده متغیر است)
حداکثر وزن برخاست (MTOW)≈ 31,800 kg≈ 34,500–35,000 kg (گزارش‌های مختلف)
موتورها (Powerplant)1 × Pratt & Whitney F135 (F135‑PW‑100 برای F‑35A)2 × در نسخه‌های اولیه: Saturn/Lyulka AL‑41F1 (Izdeliye 117)؛ نسخه‌های تولیدی/آتی: موتور Izdeliye 30 (نسخه‌های بعدی)
رانش (هر موتور / کل)≈ 191 kN با پس‌سوز (≈ 43,000 lbf) (کل: ≈ 191 kN)AL‑41F1: ≈ 140–150 kN هر موتور با پس‌سوز (کل ≈ 280–300 kN); Izdeliye 30: رانش بالاتر، در محدوده ≈ 160–180 kN هر موتور (کل ≈ 320–360 kN) (مقادیر تقریبی)
سرعت بیشینه≈ Mach 1.6 (≈ 1,930 km/h)≈ Mach 2+ (سرعت اعلامی بیشینه بالاتر از 2؛ مقادیر واقعی عملیاتی متغیر)
قابلیت سوپراکروز (پرواز مافوق صوت بدون پس‌سوز)خیر (معمولاً نیاز به پس‌سوز برای سرعت‌های مافوق صوت)بله (قابلیت سوپراکروز گزارش‌شده؛ سوپراکروز عملیاتی تا حدود Mach 1.2–1.6 بسته به پیکربندی)
سقف پروازی خدماتی≈ 15,000 m (≈50,000 ft) (مقادیر گزارش‌شده متفاوت‌اند)≈ 18,000–20,000 m (تقریباً مشابه جنگنده‌های سنگین نسل پنجم)
برد عملیاتی / شعاع رزمیشعاع رزمی ≈ 1,100 km (تقریبی، بسته به بار و ماموریت)؛ برد انتقالی (ferry) ≈ 2,200–2,400 kmشعاع رزمی ≈ 1,000–1,500 km (بستگی به پیکربندی و سوخت داخلی)؛ برد انتقالی ≈ 4,500–5,500 km (تقریبی)
سوخت داخلی / ظرفیت سوخت≈ 8,000–8,400 lb (≈ 3,600–3,800 kg) (مقادیر گزارش‌شده متغیر)مقدار سوخت داخلی بزرگ‌تر از میانگین جنگنده‌های تک‌موتوره؛ مقادیر گزارش‌شده متغیر، معمولاً بیشتر از F‑35
رادار اصلی / اویونیک راداریAN/APG‑81 AESA (ادغام هشدار/هدف‌گیری پیشرفته، عملکرد چندوظیفه‌ای)N036 "Byelka" مجموعه AESA (پنل‌های X‑band) همراه با آرایه‌های باند L برای جستجوی دوربرد؛ طراحی ماژولار و چندپرتویی
سامانه‌های جستجو/هدف‌گیری الکترواپتیک / IRSTAN/AAQ‑37 DAS (Distributed Aperture System) برای پوشش 360° مادون‌قرمز، AN/AAQ‑40 EOTS برای هدف‌گیری/نشانه‌گیریسامانه‌های OLS/OLS‑50/57 نوع IRST/EO ترکیبی با پوشش جلو و حسگرهای چندکاناله؛ ادغام با اویونیک هواگرد
سامانه جنگ الکترونیک و هشدار تهدیدAN/ASQ‑239 Barracuda (EW suite)، ادغام پردازش هشدار، اقدامات مقابله‌ای داخلی و IFF/تبادل دادهسامانه‌های بومی EW/ESM و ماسک‌کننده‌ها/هشدارها؛ امکان استفاده از سیستم‌های Khibiny/لوازم جانبی؛ طراحی برای ادغام سامانه‌های متنوع دفاع الکترونیکی
ویژگی‌های پنهان‌کاری (Stealth)طراحی آیرودینامیک و پوشش جذب‌کننده رادار، محفظه‌های داخلی اسلحه، کاهش اثر حرارتی و بازتاب راداری؛ تمرکز بر کاهش RCS نسبت به نسل قبلیطراحی بدنه و سطوح زاویه‌دار، محفظه‌های داخلی برای سلاح‌ها، استفاده از مصالح و پوشش‌ها برای کاهش RCS؛ پنهان‌کاری ترکیبی با قابلیت‌های EW برای کاهش کشف
محفظه‌های داخلی سلاحدو محفظه داخلی بزرگ (خلاصه: امکان حمل موشک‌های هوا به هوا و بمب‌های هدایت‌شونده به‌صورت داخلی تا ظرفیت مشخص)محفظه‌های داخلی متعدد برای حمل موشک‌ها/مهمات هوا به هوا و هوا به زمین؛ طراحی برای حمل ترکیبی مهمات بزرگ‌تر نسبت به F‑35
پایه‌های خارجی / نقاط اتصال (Hardpoints)نقاط اتصال خارجی برای افزایش برد/بار بمب (ولیکن در پیکربندی استلس افزایش RCS می‌دهد)نقاط اتصال خارجی متعدد (قابلیت حمل بار خارجی بیشتر از F‑35، ولی کاهش پنهان‌کاری)
حداکثر ظرفیت تسلیحاتی (داخلی + خارجی)حداکثر ترکیبی تا ≈ 8,160 kg بسته به نسخه و پهنه‌ی حمل (مقادیر عملیاتی داخلی محدودتر برای حفظ استتار)ظرفیت حمل تسلیحات بزرگ‌تر از F‑35 در مجموع (داخلی + خارجی)؛ مقادیر گزارش‌شده ≈ 8,000–10,000+ kg بسته به پیکربندی
تسلیحات متداول قابل حملموشک‌های AIM‑120 AMRAAM، AIM‑9X، بمب‌های هدایت‌شونده JDAM/GBU، طیف گسترده تسلیحات هم‌پیمانموشک‌های هوا به هوا برد متوسط/دور (RVV‑S/AA‑12، R‑77 متغیر)، موشک‌های ضدکشتی/هوا به زمین هدایت‌شونده، بمب‌های هدایت‌شونده، موشک‌های دوربرد پیشرفته
توپ داخلینصب توپ داخلی 25 mm (در برخی نسخه‌ها که به‌صورت خارجی/داخلی بسته به پیکربندی)توپ داخلی 30 mm (معمولاً یک توپ داخلی گارمون یا مشابه)
سامانه نمایش سر (Helmet‑Mounted Display)AN/AAQ‑40 EOTS و HMDS (کلاه‑نمایش نسل پیشرفته؛ نمایش هدف و داده‌های پروازی روی کلاه خلبان)پشتیبانی از کلاه‑نمایشگر و سامانه‌های نمایش سر-محور؛ جزئیات تجاری/فنی دقیق‌تر توسط تولیدکننده و نیروی هوایی گزارش می‌شود
یکپارچگی داده و شبکه (Data Link)پشتیبانی از شبکه‌های تاکتیکی (MADL، Link‑16 به‌عنوان گزینه) و ادغام حسگرها برای «فیوژن داده»سیستم‌های اشتراک داده بومی و امکان ادغام با سامانه‌های فرماندهی/کنترل؛ جزئیات پروتکل‌ها محدود ولی قابلیت فوروارد اطلاعات و کار گروهی اعلام‌شده
شاخصه مقطع راداری (RCS)طراحی برای RCS بسیار پایین نسبت به نسل چهارم؛ اعداد دقیق طبقه‌بندی‌شده (اثر واقعی بسته به زاویه و پیکربندی متغیر است)طراحی برای کاهش RCS ولی معمولاً گزارش‌ها نشان می‌دهد RCS در برخی زوایا بالاتر از نمونه‌های غربی است؛ عملکرد کلی همراه با EW برای کاهش کشف در نظر گرفته می‌شود
اقلام برجسته آئرودینامیکی و مانورطراحی بالا برای کم‌ردّی و کنترل با فلایت‑بای‑وایر پیشرفته؛ مانورپذیری خوب اما با تمرکز بر فیوژن حسگر/تسلحساختار بال دلتا‑کانارد مانند بدون کانارد خارجی، کنترل سطوح پروازی پیشرفته، طراحی برای مانور‌پذیری بالا و نیروی رانش زیاد؛ اغلب به‌عنوان مانورپذیرتر در قیاس با برخی همتایان یاد می‌شود
عملیات میدان جنگ / نقش‌های مخصوصحملات دقیق نقطه‌ای، CAS محدود، SEAD/DEAD از طریق فیوژن حسگر و جنگ الکترونیک، ISR پیوستهعملیات چندمنظوره شامل شکار هوایی طولانی‌برد، حمله به اهداف حساس، نقش‌های ضدکشتی و نفوذ به فضاهای هوایی پرضدّعامل
اپراتورها (اصلی)ایالات متحده (USAF, USMC, USN)، بریتانیا، ایتالیا، استرالیا، هلند، نروژ، دانمارک، بلژیک، اسرائیل، ژاپن، کره جنوبی، و چندین شریک/خریدار دیگرنیروی هوایی روسیه (توزیع محدود تا کنون)؛ خریدها/اعلام‌های داخلی و موردی برای نیروی دریایی/نهادهای مرتبط؛ صادرات محدود و مذاکراتی وجود داشته است
وضعیت تولیدتولید سریالی گسترده، به‌روزرسانی‌های مداوم نرم‌افزاری/سخت‌افزاریتولید محدود و افزایشی با تحویل‌های مرحله‌ای؛ توسعه موتور/اوینیک برای نسخه‌های بعدی ادامه دارد
نکات خلاصه/تمایزتمرکز روی ادغام حسگرها، شبکه‌محوری، پنهان‌کاری و عملیات مشترک در سطح جهانی با لجستیک و پشتیبانی گستردهتمرکز روی سرعت/برد/مانور و ترکیب پنهان‌کاری با ظرفیت حمل تسلیحات بزرگ‌تر؛ توسعه تدریجی موتور و اویونیک برای رسیدن به پتانسیل کامل

محصولات مشابه:

  • F-22 Raptor

  • Su-57

  • J-20

  • F-35 Lightning II

تاریخ مقایسه:

شما می توانید در صفحه مقایسه محصولات از طریق هوش مصنوعی و به صورت رایگان محصولات مورد نظر خود را مقایسه نمایید

شروع مقایسه با AI