مقایسه جنگنده چنگدو J-20A و جنگنده سوخو Su-57 و جنگنده لاکهید F-35A

کالاها

Chengdu J-20

Sukhoi Su-57

Lockheed Martin F-35A Lightning II

مدل:J-20ASu-57F-35A
برند:

شرکت هواپیماسازی چنگدو (CAC) Chengdu Aircraft Corporation (CAC)

شرکت سوخو Sukhoi (United Aircraft Corporation)

لاک‌هید مارتین Lockheed Martin

کشور سازنده:چینروسیهایالات متحده آمریکا
سال ساخت:201120102006
گروه:

جنگنده Fighter

جنگنده Fighter

جنگنده Fighter

زیر گروه: پنهانکار Stealth fighter چندمنظوره پنهانکار Multirole stealth fighter چندمنظوره پنهانکار Multirole stealth fighter
وبسایت: لینک لینک
امتیاز هوش مصنوعی:86 از 10082 از 10095 از 100
برنده مقایسه:جنگنده لاکهید F-35A

مقایسه جامع سه جنگنده نسل‌پنجم: چنگدو J-20، سوخو-57 و اف‑۳۵ — انتخاب مناسب بر اساس نیاز دفاعی

مقدمه و چارچوب مقایسه

در دهه اخیر توسعه جنگنده‌های نسل‌پنجم به یکی از شاخص‌های قدرت هوایی تبدیل شده است. این مقاله به مقایسه سه نمونه برجسته یعنی جنگنده چینی چنگدو J-20، روسی سوخو-57 و آمریکایی F-35 می‌پردازد. هدف ارائه تصویری منسجم از طراحی، قابلیت‌های پنهانکاری، سامانه‌های اویونیک، توان رزمی و نقش‌های عملیاتی هر یک است تا خواننده بتواند مزایا و محدودیت‌های هر پلتفرم را درک کند.

جایگاه تاریخی و فلسفه طراحی

F-35 محصول نیازمندی‌های نیروی هوایی، نیروی دریایی و تفنگداران دریایی آمریکا است و بر پایه ایده چندمنظوره بودن، ادغام اطلاعات و قابلیت همکاری شبکه‌ای طراحی شده است. J-20 نشان‌دهنده رویکرد چین به پنهانکاری، برد شناسایی و ضربه با اتکا به تسلیحات دوربرد است. سوخو-57 نمایانگر سنت روسیه در اولویت دادن به مانورپذیری بالا، ترکیب سرعت و قدرت مانور و توان مقابله هوابُره‌ای است، هرچند سعی شده برخی ویژگی‌های پنهانکاری نیز در آن لحاظ شود.

طراحی بدنه و پنهانکاری (Stealth)

F-35 به‌عنوان یک جنگنده نسل‌پنجم روی کاهش ضریب بازتاب راداری (RCS) از طریق طراحی بدنه، محفظه‌های داخلی حمل تسلیحات و پوشش‌های جاذب رادار تاکید داشته است. J-20 نیز ساختار بزرگی با خطوط بدنه برای کاهش بازتاب راداری و استفاده از محفظه‌های داخلی برای تسلیحات دوربرد را نشان می‌دهد و عملکرد پنهانکاری آن در باندهای خاص قابل توجه است. سوخو-57 تلفیقی از عناصر پنهانکاری و طراحی آئرودینامیک کلاسیک روسی است؛ سطح RCS آن کمتر از نسل قبلی هواپیماهای روسی است اما تمرکز بیشتر روی ترکیب پنهانکاری و مانورپذیری بوده است.

سامانه‌های اویونیک و حسگرها

F-35 با مفهوم «حسگرهای ادغام‌شده» و سامانه‌های همگرا (sensor fusion) پیشروی بازار است و اطلاعات راداری، اپتیکی و الکترونیکی را برای خلبان به صورت یکپارچه ارائه می‌دهد. J-20 همواره در حال تقویت بسته اویونیکی خود بوده و نسخه‌های جدیدتر مجهز به رادار AESA و سامانه‌های جستجوگر فروسرخ (EO/IR) برای آگاهی وضعیتی بهتر هستند. سوخو-57 نیز از رادار AESA و حسگرهای ترکیبی بهره می‌برد و طراحی آن برای مقابله با تهدیدات جنگ الکترونیک و تامین داده‌های دقیق تاکتیکی تکامل یافته است. به‌طور کلی، توان اطلاعاتی و ادغام حسگرها در عملیات شبکه‌محور (network-centric) از عوامل تمایز کلیدی بین این هواپیماها است.

موتورها، عملکرد و مانورپذیری

F-35 با توجه به دو نسخه موتور و طراحی چندمنظوره عملکردی متعادل بین سرعت، برد و دوام عملیاتی ارائه می‌دهد اما در قیاس با نمونه‌های سبک‌تر از مانورپذیری افسانه‌ای برخوردار نیست. سوخو-57 به خاطر طراحی آیرودینامیک، کاربرد سکان‌های متحرک و موتورهای دارای برنزه‌دهی برداری (thrust vectoring) برتری در مانورپذیری به‌ویژه در نبرد نزدیک دارد. J-20 بیشتر به برد عملیاتی و پنهانکاری توجه کرده و در نسخه‌های اولیه از نظر مانورپذیری کمتر از سوخو-57 توصیف می‌شود، هرچند توسعه موتورهای قوی‌تر می‌تواند این وضعیت را بهبود بخشد.

تسلحات، ظرفیت حمل و انعطاف‌پذیری رزمی

F-35 به محفظه‌های داخلی تسلیحات و توانایی حمل طیف گسترده‌ای از بمب‌ها و موشک‌های هوا‌به‌هوا و هوا‌به‌سطح مجهز است و تاکید آن بر مأموریت‌های چندمنظوره و همسازی با شبکه نیروها است. J-20 نیز برای حمل تسلیحات دوربرد، پاتریس‌ها و موشک‌های ضدهوایی طراحی شده و ظرفیت مهمی برای عملیات ضربتی از فواصل دور دارد. سوخو-57 بر پرتابگرها و قابلیت حمل ترکیبی تسلیحات داخلی و خارجی برای حفظ مانورپذیری و افزایش بازدهی تاکتیکی تکیه دارد. در مجموع، هر سه پلتفرم توانایی اجرای مأموریت‌های هوا به هوا و هوا به سطح را دارند با تاکیدات متفاوت بر برد، پنهانکاری و مانورپذیری.

شبکه‌سازی، اشتراک‌گذاری داده و جنگ الکترونیک

قابلیت‌های تبادل داده و اشتراک‌گذاری اطلاعات بین واحدها از نقاط قوت F-35 است و ادغام با شبکه‌های گسترده فرماندهی و کنترل را تسهیل می‌کند. J-20 نیز در نسخه‌های جدید توانایی‌های ارتباطی و جنگ الکترونیک را تقویت کرده تا در محیط‌های بسته و پرتداخل کارآمدی داشته باشد. سوخو-57 با تاکید بر سامانه‌های جنگ الکترونیک بومی و انعطاف در مقابله با تهدیدهای الکترونیکی، تکیه بر عملیات در شرایط contested دارد. قدرت جنگ الکترونیک و مقاومت در برابر اختلالات راداری از معیارهای مهم در ارزیابی عملیاتی این هواپیماها است.

وضعیت تولید، تحویل و اپراتورها

F-35 بزرگ‌ترین برنامه تولید هواپیمای نظامی در جهان است و مشتریان متعددی در ناتو و شرکای بین‌المللی دارد که آن را به یک استاندارد جهانی تبدیل کرده است. J-20 در خدمت نیروی هوایی چین به‌صورت فزاینده قرار می‌گیرد و تولید آن در حال افزایش است تا نیازهای منطقه‌ای پکن را تامین کند. سوخو-57 فرایند تولید و توسعه‌ای پیچیده داشته و به کندی وارد خدمت شده است؛ روسیه در حال افزایش تولید و توسعه نسخه‌های بهبود یافته آن است اما در سطح جهانی مشتریان متعددی مانند F-35 ندارد.

مزایا و محدودیت‌های کلیدی

F-35 از نظر ادغام حسگرها، پشتیبانی شبکه‌ای و اکوسیستم لجستیکی مزیت قابل توجهی دارد اما هزینه بالا و نیاز به زنجیره تامین گسترده از معایب آن است. J-20 بر برد و توان حمل تسلیحات دوربرد و پیشرفت سریع فناوری داخلی چین تکیه دارد ولی سوالاتی درباره سطح واقعی پنهانکاری و قابلیت‌های موتور در برخی نسخه‌ها مطرح است. سوخو-57 در مانورپذیری و قابلیت‌های هوابُره‌ای قدرتمند است اما تاخیرها در توسعه موتور و تولید و محدودیت‌های صادراتی، سرعت گسترش آن را کند کرده است.

چشم‌انداز تحول و ارتقاء آینده

تمام سه پلتفرم در حال تکامل مداوم هستند. F-35 به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و حسگرهای جدید را دریافت می‌کند تا قابلیت‌های جنگ شبکه‌ای و رزولوشن حسگرها افزایش یابد. J-20 احتمالا با موتورهای جدیدتر، بهبود اویونیک و افزایش ادغام تسلیحات دوربرد ارتقا خواهد یافت. سوخو-57 نیز در پی توسعه موتورهای قوی‌تر و ارتقاء سامانه‌های اویونیکی برای افزایش برد عملیاتی و قابلیت‌های پنهانکاری است. روند کلی به سمت تقویت ادغام حسگر، کاهش اثرپذیری راداری و افزایش توان عملیات در محیط‌های الکترونیکی متخاصم ادامه دارد.

نتیجه‌گیری: انتخاب بر اساس نیازها و راهبرد ملی

انتخاب بین J-20، سوخو-57 و F-35 وابسته به نیازها و راهبرد دفاعی هر کشور است. F-35 مناسب کشورهایی است که اولویت آن‌ها عملیات شبکه‌محور، پشتیبانی لجستیکی گسترده و همکاری با متحدان است. J-20 برای سیاست‌گذاران متمایل به برد عملیاتی وسیع و ضربات دوربرد جذابیت دارد. سوخو-57 برای کاربرانی که اولویت را به مانورپذیری و عملکرد در نبرد نزدیک می‌دهند مناسب است. هر یک از این جنگنده‌ها مجموعه‌ای از مزایا و محدودیت‌ها را ارائه می‌دهند و ارزیابی دقیق بر مبنای ماموریت‌های مورد انتظار، زیرساخت‌های پشتیبانی و اهداف راهبردی تصمیم‌گیرنده را راهنمایی می‌کند.

پایان و نکات تکمیلی سئو

در این مقاله کوشش شد تا با استفاده از کلیدواژه‌های مرتبط مانند "جنگنده J-20"، "سوخو-57"، "F-35"، "مقایسه جنگنده‌ها" و "هواپیمای پنهانکار" محتوایی مناسب برای مخاطبان فارسی‌زبان و موتورهای جستجو فراهم گردد. خوانندگان می‌توانند بر اساس محورهای مطرح‌شده شامل پنهانکاری، اویونیک، مانورپذیری، تسلیحات و ظرفیت تولید تفاوت‌ها را ارزیابی کنند و انتخاب آگاهانه‌تری در زمینه‌ تحلیل تهدیدات و نیازمندی‌های دفاع هوایی داشته باشند.


مقایسه مشخصات فنی:

تفاوت جنگنده چنگدو J-20A و جنگنده سوخو Su-57 و جنگنده لاکهید F-35A
ویژگیجنگنده Chengdu J-20جنگنده سوخو Su-57جنگنده F-35 (مدل محبوب: F-35A)
نقشجنگنده پنهانکار چندمنظوره/برتری هوایی با قابلیت تهاجم دورجنگنده پنهانکار نسل پنجم چندمنظوره/برتری هواییجنگنده پنهانکار نسل پنجم چندمنظوره (Fifth‑gen multirole)
سازندهChengdu Aircraft Corporation (CAC)Sukhoi (OKB Sukhoi) / United Aircraft CorporationLockheed Martin (به‌همراه Pratt & Whitney، Northrop Grumman و دیگران)
اولین پرواز۲۰۱۱ (تقریباً ژانویه ۲۰۱۱)۲۰۱۰ (ژانویه ۲۰۱۰)۲۰۰۶ (۱۵ دسامبر ۲۰۰۶)
ورود به خدمت۲۰۱۷–۲۰۱۸ (نیروهای چین؛ ورود تدریجی)۲۰۲۰–۲۰۲۱ (تحویل‌های محدود و ورود تدریجی)۲۰۱۵ (F-35A وارد خدمت نیروی هوایی شد؛ تحویل‌های گسترده از ۲۰۱۶ به بعد)
خدمه۱۱۱
طول (m)تقریباً 20.3 mتقریباً 20.1 mتقریباً 15.67 m
دهانه بال / Wingspan (m)تقریباً 12.9 mتقریباً 14.2 mتقریباً 10.7 m
ارتفاع (m)تقریباً 4.45 mتقریباً 4.74 mتقریباً 4.38 m
مساحت بال (m²)گزارش‌شده: ~70–80 m² (متغیر بر اساس منبع)گزارش‌شده: ~78–80 m²تقریباً 42–43 m²
وزن خالی (kg)تقریباً 17,000–18,000 kg (برآورد)تقریباً 18,000–19,000 kg (برآورد)تقریباً 13,000–14,000 kg
بیشینه وزن برخاست (kg)برآورد: ~33,000–37,000 kgبرآورد: ~30,000–35,000 kgتقریباً 31,800 lb (~14,400 kg)
نیروی پیشران / موتور۲ × (WS-10A / نسخه‌های اولیه یا موتورهای خارجی در نمونه‌های آزمایشی)؛ هدف WS-15 جهت تولید سری۲ × AL-41F1 (Izdeliye 117) در نمونه‌های اولیه؛ برنامه برای Izdeliye 30 (Izd.30) در تولید آینده۱ × Pratt & Whitney F135 (بعدازسوز)
قدرت/هر موتور (تقریباً، پس‌سوز)تقریباً 120–140 kN (بسته به موتور؛ حدودی)AL-41F1: ~140–150 kN؛ Izd.30: برآورد ~160–180 kNF135: ~191 kN (پس‌سوز)
مجموع پیشران (تقریباً kN)تقریباً 240–280 kN (بسته به پیشران)تقریباً 280–360 kN (بسته به موتور نصب‌شده)تقریباً 191 kN (یک موتور)
بیشینه سرعتگزارش‌شده تا ~Mach 2 (اعداد عمومی؛ عملیاتی ممکن کمتر)تا ~Mach 2 (قابلیت مانور/دَشِ سرعت بالا)حدود Mach 1.6
قابلیت سوپرکروزگزارش‌ها متناقض؛ سوپرکروز محدود تا متوسط (به موتور وابسته)برنامه‌ریزی برای سوپرکروز با Izd.30؛ نمونه‌های اولیه دارای سوپرکروز محدودخیر (سوپرکروز عملیاتی ندارد؛ معمولاً با پس‌سوز برای سرعت بالا)
برد رزمی (Combat radius, km)برآورد: ~1,000–1,500 km (بسته به مأموریت و بار)برآورد: ~1,000–1,500 kmتقریباً 1,090 km (برآورد برای F-35A)
برد انتقالی / Ferry range (km)برآورد: ~3,000–3,500 kmبرآورد: ~3,500–4,000 kmتقریباً 2,200–2,400 km
سقف عملیاتی (m)تقریباً 15,000–20,000 m (برآورد)تقریباً 20,000 m (گزارش‌شده)تقریباً 15,000 m (حدود 50,000 ft)
نرخ صعود (m/s)برآورد: ~150–250 m/s (بسته به موتور/وزن)برآورد: ~200–300 m/s (بسته به موتور و پیکربندی)برآورد: ~200–250 m/s
رادار اصلی / AESAAESA داخلی (گزارش‌شده: آرایه‌های سرتاسری جلو؛ نام گزارش‌شده در منابع: انواع داخلی/KLJ‑series)AESA N036 "Byelka" (آرایه‌های چند بلوک؛ آرایه‌های کناری و مرکزی، ربات‌های مادون‌قرمز)AN/APG-81 AESA
حسگرهای الکترواپتیکی / IRST / DASسیستم‌های الکترو-اپتیکی و IRST نوک و بالای بدنه (گزارش‌شده)، تجمیع حسگرهاIRST/OLS و سامانه‌های الکترواپتیکی چندکاناله (گزارش‌شده: OLS‑50 / نمونه‌های مشابه)؛ حسگرهای عقب/پویش چندکانالهAN/AAQ-37 DAS (Distributed Aperture System) و AN/AAQ-40 EOTS (Electro-Optical Targeting System)
قابلیت پنهانکاریپوشش‌های کم‌بازتاب، مسلح‌سازی داخلی، ورودی‌های هوای طراحی‌شده برای کاهش بازتاب راداری؛ طراحی بدنه جهت کاهش RCSقابلیت‌های کاهش RCS، ترکیب شکل و مواد ویژه، بخش‌های داخلی برای حمل تسلیحات؛ طراحی با اولویت مانور و قدرت موتورطراحی کم‌بازتاب (کم‌RCS)، حمل داخلی تسلیحات، روکش‌ها و طراحی ورودی هوا برای کاهش انعکاس راداری
محل و نوع محفظه تسلیحات داخلیمحفظه(های) داخلی متعدد برای موشک‌های هوا-هوا و بمب‌های هدایت‌شونده؛ محفظه‌های جانبی برای AAM/آذرخشمحفظه(های) داخلی بزرگ برای موشک‌های هوا-هوا و تعدادی محفظه جانبی/پنهاندو محفظه داخلی اصلی (قابلیت حمل AIM-120 و بمب‌های هدایت‌شونده درون‌بدنه)
بار تسلیحاتی داخلی (تقریبی)برآورد: چند هزار کیلوگرم (بسته به پیکربندی؛ اعداد رسمی محدود)برآورد: چند هزار کیلوگرم (برنامه برای حمل معادل بمب و موشک‌های سنگین درون‌بدنه)حدود 2,000–3,000 lb (تقریباً 900–1,360 kg) در محفظه‌های داخلی (بسته به پیکربندی)
تعداد سخت‌پوینت خارجیقابل نصب، اما برای حفظ پنهانکاری تا حد امکان استفاده نشود؛ گزارش‌شده: چندین سخت‌پوینت خارجی برای مأموریت‌های غیرپنهانکارچندین سخت‌پوینت خارجی برای مأموریت‌های غیرپنهانکار؛ در حالت پنهانکاری استفاده محدود۴ سخت‌پوینت خارجی (بسته به مدل و پیکربندی) به علاوه محفظه‌های داخلی
تسلیحات معمولموشک‌های هوا-هوا میان‌برد و برد بلند (نمونه‌های داخلی PL‑series)، بمب‌های هدایت‌شونده، موشک‌های کروز (بسته به مأموریت)R‑77/R‑77M، هوابه‌سطح هدایت‌شونده، بمب‌های هوشمند؛ نسخه‌های جدیدتر برای ادغام تسلیحات هدایت‌شونده مدرنAIM-120 AMRAAM، AIM-9X، بمب‌های هدایت‌شونده سری GBU، تسلیحات داخلی و خارجی مطابق مأموریت
توپ داخلیگزارش‌ها متغیر؛ برخی نسخه‌ها دارای توپ داخلی یا نصب قابل‌انتقالنسخه‌های تولیدی برنامه‌ریزی‌شده/گزارش‌شده دارای توپ داخلی 30mm (برخی منابع گزارش می‌دهند)GAU-22/A 25mm (نسخه F-35A، توپ داخلی)
سامانه‌های پشتیبانی الکترونیک / ECMسامانه‌های جنگ الکترونیک و فریبنده‌های نوین داخلی (ESM/ECM/CM)؛ توسعه مداومسامانه‌های مجتمع EW/ECCM پیشرفته گزارش‌شده؛ معماری باز برای به‌روزرسانیسامانه‌های پیشرفته حمایت الکترونیک و مقابله (AN/ASQ‑239 Barracuda) و امکانات فریب/پرتاب چف/فلیر
مدیریت میدان نبرد و ادغام اطلاعاتادغام حسگرها، شبکه‌محور بودن در چارچوب PLA، لینک‌های داده داخلیادغام حسگرها و معماری شبکه‌ای؛ قابلیت اشتراک‌گذاری اطلاعات در رک‌های تاکتیکییکپارچه‌سازی پیشرفته حسگرها، Sensor Fusion، پایگاه‌های داده مشترک، MADL و Link‑16
وضعیت تولیدتولید سری (افزایش تولید و توسعه موتورهای بهتر در دست انجام)تولید محدود / تدریجی؛ افزایش تولید وابسته به موتور Izd.30 و بودجهتولید انبوه و تحویل‌های گسترده به اپراتورها
اپراتورها (اصلی)نیروی هوایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLAAF)نیروی هوایی روسیه (تعداد محدود و واحدهای آزمایشی/عملیاتی)نیروی هوایی ایالات متحده و چندین متحد/اپراتور خارجی (NATO و شرکای بین‌المللی)
تعداد تولید (تقریبی)چندصد تا کنون (روند تولید افزایشی؛ ارقام رسمی محدود)تعداد کم تا متوسط (تحویل‌های محدود تا چند ده/صد بنا بر قراردادها و منابع)بیش از 900 فروند (تا زمان‌های اخیر؛ تولید و تحویل گسترده)
نکات ویژهتمرکز بر برد، بار داخلی و نفوذ در دفاع ضدهوایی؛ توسعه موتور WS-15 برای بهبود توان و مانورترکیب قابلیت‌های پنهانکاری با مانورپذیری سنتی سوخو و برنامه‌ریزی برای موتور جدید قدرتمندتمركز بر ادغام حسگرها، پنهانکاری برای مأموریت‌های شبکه‌محور و سازگاری با عملیات متحدین

محصولات مشابه:

  • Sukhoi Su-57

  • F-35

  • Lockheed Martin F-22

  • Chengdu J-20

تاریخ مقایسه:

شما می توانید در صفحه مقایسه محصولات از طریق هوش مصنوعی و به صورت رایگان محصولات مورد نظر خود را مقایسه نمایید

شروع مقایسه با AI