مقایسه Benelli 250 و Dino NVX 180

کالاها:

Benelli 250

Dino NVX 180

مدل:Benelli 250Dino NVX 180
برند:

بنلی (Benelli)

دینو موتور (Dino Motor)

کشور سازنده:ایتالیاایران
سال ساخت:20052020
گروه:

موتور سیکلت (Motorcycle)

موتور سیکلت (Motorcycle)

زیر گروه: دو سیلندر (Twin Cylinder) اسکوتر (Scooter)
وبسایت: لینک
امتیاز هوش مصنوعی:85 از 10075 از 100
برنده مقایسه:Benelli 250
نویسنده: هوش مصنوعی (AI)
تاریخ انتشار:

مقایسه عملی و منصفانه بنلی 250 جفت و RISE NVX 180 — کدام‌یک برای شما مناسب‌تر است؟


انتخاب بین یک موتورسیکلت نَکِدِ دو سیلندر مانند بنلی 250 و یک اسکوتر شهری 180 سی‌سی مثل RISE NVX 180 می‌تواند بسته به نیاز شما (شهر، سفر، هزینه، نگهداری و راحتی) بسیار متفاوت باشد. در ادامه یک مقایسه منصفانه و فنی-عملی ارائه شده تا به خریداران کمک کند مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنند.

طراحی و ارگونومی

بنلی 250: طراحی عضلانی و نِیکد با روح ایتالیایی (هرچند ساخت و مالکیت چینی) که ظاهری چشم‌گیر و دو نفره مناسبی دارد؛ زین یکپارچه، باک بزرگ (حدود 16 لیتر)، رینگ‌های 17 اینچی و ارتفاع زین حدود 80 سانتیمتر. RISE NVX 180: اسکوتر شهری با طراحی جوان‌پسند، ارتفاع زین کمتر (حدود 78.5 سانتیمتر)، و ابعاد جمع‌وجورتر که برای تردد شهری و مانور در ترافیک مناسب‌تر است.

پیشرانه و عملکرد

بنلی 250: مجهز به پیشرانه ۲۴۹ سی‌سی دو سیلندر، حدود 31 اسب بخار در دورهای بالا و گشتاور حوالی 21 نیوتن‌متر؛ گیربکس ۶ سرعته و وزن خشک بالاتر (حدود ۱۸۳ کیلوگرم برای نسخه ۳۰۰ اصلی و نسخه‌های بازار ایران سنگین‌تر به نظر می‌رسند). این ترکیب توان کاغذی خوب و شتاب قابل قبول (شتاب صفر تا صد اعلامی حول ۹ ثانیه) فراهم می‌کند اما وزن و گرمای موتور می‌تواند روی شتاب و احساس رانندگی شهری اثر بگذارد. RISE NVX 180: اسکوتر تک‌سیلندر ۱۸۰ سی‌سی با حدود 11.1 اسب بخار (۸.۳ کیلووات) و گشتاور ~11.3 نیوتن‌متر؛ انتقال قدرت CVT و طراحی برای کار درون‌شهری با حداکثر سرعت حدود ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت. از دید عملکردی NVX برای عبور و مرور شهری، شتاب و مصرف اقتصادی را هدف گرفته است، ولی در مقایسه با بنلی در توان و کشش (به‌ویژه در سربالایی و دو سرنشین) ضعیف‌تر است.

مصرف سوخت و اقتصادی بودن

بنلی 250: مصرف اعلامی حدود ۴ لیتر در صد کیلومتر برای یک موتورسیکلت ۲۵۰ دو سیلندر با وزن نسبی قابل قبول است اما هزینه نگهداری و قطعات ممکن است بالاتر باشد. RISE NVX 180 / طرح‌های NVX و مشابه‌ها: مصرف بسیار پایین‌تر (اطلاعاتی بین ۲.۵ تا ۳ لیتر در صد کیلومتر در نمونه‌های مختلف گزارش شده) و باک 5.5–8 لیتر بسته به مدل؛ از نظر اقتصادی برای رفت‌وآمد روزانه گزینه بهتری است.

راحتی، سواری و هندلینگ

بنلی 250: هندلینگ نسبتاً خوب به دلیل وزن و شاسی نِیکد، اما کمک‌های عقب متمایل به یک سمت و وزن بالاتر می‌تواند تجربه سواری در مسیرهای فنی را متفاوت کند؛ زین عمیق و مناسب برای دو نفر اما سرنشین عقب تا حدودی بالا نشسته است. RISE NVX 180: سواری شهری راحت با زین مناسب برای استفاده روزمره، فرمان سبک و هندلینگ آسان در ترافیک؛ تعلیق‌های ساده و مناسب برای خیابان و مسیرهای کوتاه تا متوسط.

ایمنی و ترمزها

بنلی 250: ترمزهای دیسکی جلو و عقب (نسخه‌های بدون ABS در بازار ایران هم وجود دارد)؛ عدم وجود ABS در برخی نسخه‌ها برای موتوری با وزن و توان بالاتر یک نکته منفی است. RISE NVX 180: در مشخصاتش ترمز دیسکی برای جلو و عقب و نسخه‌هایی مجهز به ABS گزارش شده که در کاربری شهری مزیت مهمی جهت ایمنی دارد.

امکانات و آپشن‌ها

بنلی 250: امکاناتی مثل صفحه کیلومتر دیجیتال، چراغ‌های LED و دی‌لایت، فلاشر و…؛ اما در نسخه‌های عرضه‌شده در ایران آپشن‌های لوکس چندان فراوان نیست و برخی انتقادات به نبود ABS یا کیفیت قطعات وارد است. RISE NVX 180: تمرکز بر آپشن‌های شهری مثل استارت برقی، کی‌لس (در نمونه‌های پیشرفته)، پورت USB، فضای زیر صندلی و کلاستر دیجیتال؛ قابلیت‌های روزمره‌ای که برای کاربران شهری کاربردی است.

نگهداری، دسترسی به قطعات و هزینه‌ها

بنلی 250: با توجه به سابقه و نمایندگی (نیکران) در ایران، قطعات در بازار موجود است اما گزارشاتی از استهلاک و گران‌قیمت بودن بعضی قطعات و هزینه نگهداری منتشر شده است؛ تعمیرات تخصصی‌تر دو سیلندر ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد. RISE NVX 180 و نمونه‌های کپی/طرح: قطعات ساده‌تر و مصرفی ارزان‌تر هستند؛ اما بسته به برند واردکننده (کبیر موتور، دینو و…)، کیفیت و یکنواختی عرضه قطعات متفاوت است؛ در برخی نمونه‌ها قطعات داخلی‌تر و ارزان‌تر یافت می‌شود و نگهداری روزمره اقتصادی‌تر است.

موارد فنی قابل توجه و نقاط ضعف گزارش‌شده

برای بنلی 250: گرمای زیاد موتور در ترافیک شهری علی‌رغم رادیاتور آب‌خنک، وزن بالا و در برخی نسخه‌ها نبود ABS، عملکرد نرمگی اولیه گیربکس صفرکیلومتر و هزینه بالاتر قطعات؛ اما در مقابل طراحی جذاب و قدرت مناسب دارد. برای NVX 180: توان نسبی کمتر نسبت به برخی رقبا، و در برخی نمونه‌های کپی کیفیت قطعات و سیم‌کشی به‌عنوان نقاط ضعف گزارش شده‌اند؛ اما مصرف پایین و سهولت استفاده مزیت مهمی است.

قیمت و تناسب با نیاز

بنلی 250: مناسب خریدارانی که به دنبال موتورسیکلتی با ظاهر نِیکد اسپرت، ردلاین بالاتر و تجربه رانندگی نسبتاً هیجان‌انگیزتر هستند و حاضر به پرداخت بیشتر برای خرید اولیه و نگهداری‌اند. RISE NVX 180: مناسب کسانی که اولویت‌شان رفت‌وآمد شهری، مصرف کم سوخت، راحتی و هزینه مالکیت پایین است؛ اگر نیاز به حمل‌ونقل روزمره و پارک و مانور در شهر دارید NVX گزینه منطقی‌تری است.

چه کسی کدام را باید بخرد؟ (راهنمای انتخاب)

اگر شما: علاقه‌مند به تجربه موتوری با ظاهر اسپرت/نِیکد، توان بیشتر و تجربه موتور سواری بین‌شهری سبک هستید و برای هزینه و نگهداری مشکلی ندارید، بنلی 250 مناسب‌تر است. اگر شما: راننده شهری‌ای هستید که دنبال مصرف پایین، راحتی، سهولت در پارک و نگهداری کم‌هزینه هستید و حداکثر سرعت و شتاب فوق‌العاده برایتان اولویت نیست، NVX 180 بهتر عمل می‌کند.

نتیجه‌گیری (خلاصه و منصفانه)

خلاصه اینکه بنلی 250 و RISE NVX 180 دو محصول از دو دنیای متفاوت‌اند: یکی موتورسیکلت نِیکد و نسبتا پرقدرتِ دو سیلندر با ظاهر برجسته و تجربه رانندگی اسپرت‌تر؛ دیگری اسکوتر شهری اقتصادی، کم‌مصرف و عملی برای زندگی شهری. انتخاب درست وابسته به اولویت‌های شماست—کاربری (شهری یا بین شهری)، بودجه خرید و نگهداری، نیاز به آپشن‌های ایمنی مانند ABS و اهمیت ظاهر و احساس سواری. پیشنهادم این است که قبل از خرید هر کدام، حتماً تست سواری کنید، هزینه نگهداری و دسترسی به قطعات را در منطقه خود جویا شوید و براساس اولویت‌های عملی (نه فقط ظاهر یا تبلیغ) تصمیم بگیرید.


مقایسه مشخصات فنی:

تفاوت Benelli 250 و Dino NVX 180
ویژگیبنلی ۲۵۰ (دو سیلندر)RISE/NVX ۱۸۰
کلاسنِیکد/اسپرت سبکاسکوتر شهری
نوع موتور۴ زمانه، ۲ سیلندر، ۸ سوپاپ۴ زمانه، تک سیلندر، OHC
حجم موتور۲۴۹ سی‌سی۱۸۰ سی‌سی
حداکثر توان۳۱ اسب بخار در ۱۱۰۰۰ دور/دقیقه۸.۳ کیلووات ≈ ۱۱.۱ اسب بخار در ۷۵۰۰ دور/دقیقه
حداکثر گشتاور۲۱ نیوتن‌متر در ۹۰۰۰ دور/دقیقه۱۱.۳ نیوتن‌متر در ۶۰۰۰ دور/دقیقه
خنک‌کنندهرادیاتور آب‌خنک (آب خنک)مایع/آب‌خنک
سیستم سوخت‌رسانیانژکتور برقی (EFI)انژکتور برقی (BOSCH EFI)
گیربکس / انتقال قدرتدستی ۶ سرعته، انتقال با زنجیرCVT تسمه‌ای، کلاچ اتوماتیک
نوع استارتالکتریکیالکتریکی
ترمز جلو / عقبدیسک جلو و عقبدیسک جلو و عقب
سیستم ABSنسخه‌های بازار ایران معمولاً فاقد ABSدارای ABS در هر دو محور
تعلیق جلوجفت کمک‌فنر تلسکوپیتلسکوپی
تعلیق عقبیک کمک فنر هیدرولیکی (مونوشاک) مایل در سمت راستکمک‌فنر گازی/دوگانه (گازی عقب)
سایز لاستیک جلو / عقبجلو 110/70-17؛ عقب 150/60-17جلو 110/80-14؛ عقب 110/80-14
رینگآلومینیومی ۱۷ اینچطوقه اسپرت آلومینیومی، رینگ ۱۴ اینچ
حجم مخزن سوخت۱۶ لیتر۸ لیتر
مصرف سوخت (تقریبی)حدود ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر۲.۷ لیتر (اعلام‌شده) در ۱۰۰ کیلومتر
ارتفاع زین۸۰۰ میلی‌متر (حدود ۸۰ سانتی‌متر)۷۸۵ میلی‌متر
ابعاد (طول×عرض×ارتفاع)۲۱۳۰×۸۰۰×۱۱۲۰ میلی‌متر۱۹۹۵×۷۸۰×۱۱۵۵ میلی‌متر
وزن خشک~۱۸۳ کیلوگرم (ذکر شده برای پیشرانه مشابه)۱۱۷.۲ کیلوگرم
حداکثر سرعت (تقریبی)مشخص نشده / وابسته به نسخهحدود ۱۰۵ کیلومتر در ساعت
امکانات شاخصصفحه کیلومتر دیجیتال، چراغ‌های LED، دی‌لایت، فلاشر، زین یکپارچهکلاستر دیجیتال، پورت USB، کی‌لس، چراغ روز LED، فضای بار زیر‌زین
مناسب برایعلاقه‌مندان به نِیکد/اسپرت شهری با تاکید بر طراحی و توان متوسط-بالااستفاده درون‌شهری، راحتی و مصرف پایین سوخت

محصولات مشابه:

  • Kawasaki Ninja 250

  • Yamaha R3

  • Honda CBR250R

  • Yamaha NMAX 155

  • Honda Click 150

  • SYM Jet14


آیا قصد خرید این کالاها را دارید؟

اگر قصد خرید این کالاها را دارید پیشنهاد می کنیم از امکان جستجوی هوشمند فروشندگان جهت پیدا کردن ارزانترین قیمت در بین فروشگاه های اینترنتی ایرانی استفاده نمایید.


درباره برند Dino Motor

برند Dino Motor فعال در تولید و عرضه موتورسیکلت و دوچرخه است که خدمات پس از فروش، تامین قطعات و پشتیبانی فنی را نیز ارائه می‌دهد. اطلاعات رسمی محدود است.

شما می توانید در صفحه مقایسه محصولات از طریق هوش مصنوعی و به صورت رایگان محصولات مورد نظر خود را مقایسه نمایید

شروع مقایسه با AI