مقایسه کامل سایپا شاهین G و ایران خودرو تارا پلاس V1: راهنمای انتخاب خودروی مناسب
در بازار خودروهای داخلی ایران، دو سدان جمع و جور سایپا شاهین G و ایران خودرو تارا پلاس V1 به عنوان گزینههای محبوب مطرح هستند. هر دو خودرو با وعده طراحی جدید، امکانات و مشخصات فنی نسبتا بهروز، تلاش کردهاند جایگاهی مناسب کسب کنند، اما نقد و بررسی دقیق هرکدام نشاندهنده مزایا و معایب خاصی است که خریداران باید با آگاهی کامل آنها را بشناسند. در این مقاله، به صورت منصفانه و بیطرف به مقایسه این دو خودرو میپردازیم تا شما را در انتخاب مناسب یاری کنیم.
طراحی ظاهری و داخلی
طرح ظاهری شاهین G از نظر طراحی جلو و عقب، به روزتر و هماهنگتر به نظر میرسد و با خطوط صاف و ملایم، چهرهای مدرنتر ایجاد کرده است. هرچند سایز رینگهای کوچکتر نسبت به حجم خودرو یکی از نکات انتقاد به حساب میآید، اما در مجموع جذابیت بصری مناسبی دارد. طراحی داخلی شاهین با داشبوردی مدرن، صفحه کیلومتر اسپرت و نمایشگر لمسی ۷ اینچی همراه است؛ با این حال، جنس پلاستیکهای داشبورد خشک بوده و کیفیت بصری آن کمی پایینتر از رقباست و صدای موتور نسبتاً نفوذپذیر است.
در مقابل، تارا پلاس V1 بر پایه پلتفرم پژو ۳۰۱ ساخته شده و طراحی ظاهری آن شباهت قابل توجهی به این خودرو دارد. چراغهای عقب اسپرتتر و طراحی بدنه خانوادگیتر، جلوه خاصی به آن دادهاند اما چراغهای جلو و جلوپنجره کمی ساده و قدیمیتر به نظر میرسند. طراحی داخلی تارا با داشبوردی قدیمی و پلاستیک خشک، اما با فضای بسیار جادار و ارگونومی نسبتا بهتر در صندلیها، مزیتی نسبت به شاهین دارد. انتقال کلیدهای شیشه بالابر از کنسول وسط به درها نیز راحتی استفاده را افزایش داده است.
مشخصات فنی و عملکرد
شاهین G مجهز به موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ M15TC است که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این موتور به واسطه توربو، شتاب بهتری به ویژه در سربالاییها نسبت به موتورهای تنفس طبیعی دارد، اما حساسیت بالایی نسبت به کیفیت سوخت و روغن نشان میدهد و نگهداری آن سختتر و هزینهبرتر است. جعبه دنده ۵ سرعته دستی همراه این موتور، تعویض دنده نرم و قابل قبولی دارد. با مصرف ترکیبی رسمی حدود ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر، عملکرد اقتصادی نسبتا مناسبی برای خودرو توربوشارژ ارائه میدهد.
تارا پلاس V1 دارای موتور ۱.۶ لیتری TU5 پلاس تنفس طبیعی است با قدرت ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور. موتور TU5 پلاس نسبت به نسخههای قدیمیتر تیوفایو بهبودهایی در مصرف و کارایی داشته و دوام مناسبی دارد. جعبه دنده ۶ سرعته دستی آن با مکانیزم هیدرولیکی، شتابگیری روان و راحتی بهتری برای راننده فراهم میکند و مصرف ترکیبی حدود ۷ لیتر در صد کیلومتر را به همراه دارد که کمی کممصرفتر از شاهین است. با شتاب صفر تا صد رسمی ۱۲.۵ ثانیه، شتاب نسبتا بهتری نسبت به شاهین دارد، البته در عمل تفاوتها اندک هستند.
امکانات و آپشنها
شاهین G امکانات مهیجی همچون کیلس استارتر، سانروف، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی، دوربین عقب، سنسور فشار باد تایر، تهویه مطبوع اتوماتیک و فرمان برقی دارد که نسبت به دیگر محصولات داخلی پیشرفت چشمگیری است. ایمنی آن با داشتن دو ایربگ، سیستم ترمز ABS و EBD مناسب ارزیابی میشود، گرچه فاقد سیستمهای کنترل پایداری ESP و ایربگهای جانبی است که تا نسخههای جدید به آن افزوده شده است.
تارا پلاس V1 به امکاناتی مثل مالتی مدیای ۷ اینچی لمسی، دوربین و سنسور دنده عقب، کنترل پایداری الکتریکی ESC، کروز کنترل، سنسور نور و باران و سیستم تهویه الکتریکی دستی مجهز است. اما فاقد سانروف، کیلس استارتر و برفپاککن پیشرفته است. تعداد ایربگها دو عدد است و کیفیت سیستم ترمز، به ویژه پدال آن، نقدهایی دارد. فضای بیشتر کابین و صندوق عقب بزرگ ۶۴۰ لیتری آن یک مزیت بزرگ نسبت به شاهین محسوب میشود.
ایمنی و هندلینگ
شاهین از حیث ایمنی جزو ایمنترین خودروهای داخلی به شمار میآید و تستهای اروپایی امنیت بدنه آن را تایید کردهاند. سیستمهای حفظ پایداری نیز در نسخههای جدید افزوده شده اما هنوز کامل نیست. هندلینگ شاهین نرم و مناسب است ولی توجه داشته باشید که فاقد ESP سیستم کنترل الکترونیکی پایدار است در نسخههای اولیه.
تارا نیز سیستم کنترل پایداری الکترونیکی دارد و از این نظر وضعیت خوبی دارد. اما ایراداتی در سیستم تعلیق عقب آن موجب احساس ناپایداری و کوبش در سرعتهای بالا و ناهمواریها شده که کیفیت سواری را تحت تاثیر قرار میدهد. فضای کابین جادار و ارگونومیک، نقطه قوت تارا است.
بازار دست دوم و خدمات پس از فروش
در بازار دست دوم، تارا با وجود برخی ایرادات فنی، جایگاه بهتری از شاهین دارد و خرید بهتری به خصوص به خاطر دوام موتور TU5 پلاس و گیربکس نرم محسوب میشود. شاهین به دلیل موتور حساس و برخی مشکلات مونتاژی و برقی، بازار دست دوم ضعیفتری دارد و ریسک نگهداری آن به نسبت بیشتر است. خدمات پس از فروش هر دو خودرو، با محدودیتهایی همراه است و قطعات در نمایندگیها به آسانی یافت نمیشود.
کلام پایانی
در نهایت انتخاب بین سایپا شاهین G و ایران خودرو تارا پلاس V1 به نیاز و اولویتهای شما بستگی دارد. اگر به دنبال خودرویی با طراحی مدرنتر، امکانات رفاهی بیشتر و شتاب نسبی بهتر در سربالاییها هستید و حاضر به مراقبت دقیق از موتور توربوشارژ هستید، شاهین گزینه مناسبی است. اما اگر به دوام فنی بالاتر، مصرف سوخت کمتر، فضای داخلی جادارتر و گیربکس نرمتر اهمیت میدهید، تارا پلاس V1 انتخاب بهتری خواهد بود. هر دو خودرو نقاط ضعف و قوتی دارند که بررسی دقیق و تست رانندگی پیش از خرید را توصیه میکنیم.