مقایسه کامل و بیطرفانه خودروهای رانا و ام وی ام X33 جدید؛ کدام یک برای شما مناسبتر است؟
در بازار خودروهای اقتصادی ایران، دو گزینه محبوب و شناختهشده برای خریداران، خودروهای ملی «رانا» از ایران خودرو و کراساوور چینی «ام وی ام X33 جدید» از مدیران خودرو هستند. هر کدام از این خودروها ویژگیها و نقاط قوت و ضعفی دارند که در این مقاله بهصورت دقیق، منصفانه و بیطرفانه به بررسی و مقایسه فنی، ظاهری، امکانات و تجربه رانندگی آنها خواهیم پرداخت تا خریداران محترم با دانش و آگاهی بهتر بتوانند انتخاب کنند.
معرفی اجمالی و جایگاه بازار
رانا به عنوان سومین خودروی ملی ایران خودرو، از سال ۱۳۹۱ در بازار ایران حضور دارد و نسخهای بومیسازی شده از پژو ۲۰۶ صندوقدار است. این سدان جمعوجور بیشتر مشتریان خود را به دلیل قیمت مناسب، خدمات پس از فروش گسترده و مصرف سوخت بهینه جذب کرده است. در طرف دیگر، ام وی ام X33 جدید که نسل چهارم این خودرو و فیسلیفت موفق ام وی ام X22 است، یک کراساوور سابکامپکت شهری به شمار میرود که بیشتر جوانان و خانوادههای کوچک را هدف قرار داده و با طراحی مدرن، آپشنهای نسبتاً متنوع و برند چینی مدیران خودرو وارد بازار شده است.
مشخصات فنی و عملکرد موتوری
رانا دارای موتور TU5 با حجم ۱۵۸۷ سیسی و توان ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتنمتر است که به گیربکس ۵ سرعته دستی مجهز شده و سرعت نهایی آن حدود ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ حدود ۱۲ ثانیه برآورد میشود. مصرف سوخت ترکیبی رانا در حدود ۶.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که برای یک سدان خانوادگی معقول محسوب میشود.
ام وی ام X33 جدید در دو نسخه اتوماتیک و دندهای عرضه میشود. نسخه دندهای با موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با توان ۱۱۶ اسببخار و گشتاور ۱۴۳ نیوتنمتر به همراه گیربکس ۵ سرعته دستی، در شتاب صفر تا ۱۰۰ حدود ۱۲.۷ ثانیه و حداکثر سرعت حدود ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت دارد. نسخه اتوماتیک این خودرو به موتور سه سیلندر ۱ لیتری توربو با توان ۱۱۲ اسببخار مجهز است که همراه با گیربکس اتوماتیک CVT با عملکرد نرم، مصرف سوخت ترکیبی حدود ۶.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و شتاب ۱۴ ثانیه ارائه میشود.
نتیجه: از لحاظ قدرت و شتاب، اختلاف فاحشی بین دو خودرو دیده نمیشود، اما X33 به دلیل داشتن نسخه اتوماتیک و برخی فناوریهای بروزتر، تنوع عملکردی بیشتری دارد. در مقابل رانا به علت مشخصات موتور کلاسیکتر و سابقه بیشتر، استهلاک و نگهداری آسانتری دارد.
طراحی ظاهری و داخلی
رانا ظاهری کلاسیک و ساده داشته و تحت تاثیر پژو ۲۰۶ صندوقدار است. تغییرات اصلی در قسمتهای جلو و عقب رخ داده اما نمای جانبی عمدتاً حفظ شده است. فضای داخلی با پلاستیک خشک و طراحی نسبتا ساده همراه است و هرچند جذابیت بصری زیادی ندارد، برای سرنشینان جلو فضای مناسبی فراهم میکند اما سرنشینان عقب فضای پا و سر کمتری نسبت به رقبا دارند. حجم صندوق عقب ۴۰۰ لیتر است.
ام وی ام X33 جدید نمایی مدرنتر و اسپرتتر دارد. جلوپنجره بزرگ، چراغهای دیلایت و دیلایتهای LED به جذابیت ظاهری آن افزوده است. داخل کابین با ترکیب رنگی آبی و سفید و بهرهگیری از پشت آمپر دیجیتال و مانیتور لمسی بزرگ، ظاهری نو و جوانپسند دارد. کیفیت متریال نسبت به رانا بهتر و کابین نرمتر به نظر میرسد، هرچند فضای صندوق به دلیل سبک کراساوور بودن کمی کمتر است و فضای داخل کابین با توجه به رده قیمتی قابل قبول است.
نتیجه: از منظر طراحی و امکانات ظاهری، ام وی ام X33 جدید برنده است و میتواند برای خریداران علاقهمند به طراحیهای مدرن و آپشنهای بیشتر جذابتر باشد. رانا اما با ظاهری سنتیتر و سادهتر، بیشتر برای طرفداران خودروهای کلاسیک اقتصادی مناسب است.
امکانات، ایمنی و تجهیزات رفاهی
رانا نسخه LX امکانات نسبتا پایهای مانند دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین، ترمز دیسکی جلو و عقب به همراه ABS و EBD، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع دستی، قفل مرکزی و سنسور پارک عقب دارد. آپشنهای لوکستر در مدلهای جدید و پلاس اضافه شدهاند اما کماکان در برابر خودروهای جدید حرف زیادی برای گفتن ندارد.
ام وی ام X33 جدید شامل امکانات رفاهی گستردهتری مانند ۴ کیسه هوا، فرمان برقی دیکات، مانیتور لمسی ۱۰.۲۵ اینچی، کلید استارت دکمهای (در نسخه اتوماتیک)، شارژر وایرلس، سنسور نور، سیستم تهویه دیجیتال، سانروف و سیستم ترمز پارک برقی با اتوهلد است. همچنین سیستمهای کنترل پایداری (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC) و سنسور فشار باد لاستیک (TPMS) نیز در این خودرو وجود دارد.
نتیجه: در زمینه تجهیزات رفاهی و ایمنی، ام وی ام X33 جدید برتری محسوسی دارد و رضایتمندی بیشتری برای کاربران به همراه میآورد، به ویژه در نسخه اتوماتیک.
تجربه رانندگی و سواری
رانا همانند بسیاری از خودروهای ملی دارای سواری نسبتا خشک و کمی کوبش در دستاندازهاست. هندلینگ متوسط و فضای محدود کابین عقب ممکن است در سفرهای طولانی ناراحتی ایجاد کند ولی میانگین مصرف سوخت خوب و هزینه نگهداری کم از امتیازات آن است.
ام وی ام X33 جدید در نسخه اتوماتیک سواری نرمتری با گیربکس CVT دارد که هماهنگ با موتور توربو، تجربه رانندگی مدرنتر و راحتتری فراهم میکند. با این حال نسخه دندهای شتاب و قدرت موتوری مناسبی دارد ولی سواری آن نسبتا خشک است. مصرف سوخت کمی بیشتر از رانا گزارش شده است.
نتیجه: اگر به دنبال سواری نرم و راحتتر با گیربکس اتوماتیک هستید، X33 گزینه بهتری است. اما اگر نگهداری آسانتر و مصرف سوخت کمتر مد نظر شماست، رانا انتخاب معقولتری است.
قیمت و خدمات پس از فروش
رانا با قیمت پایینتر و شبکه نمایندگی گسترده ایران خودرو به راحتی قابل خرید و خدمات است. قطعات یدکی آن نیز به دلیل اشتراک فنی با پژو ۲۰۶ و خودروهای دیگر نزدیک به ایران خودرو به وفور در بازار موجود است.
ام وی ام X33 جدید به عنوان یک خودروی چینی، قیمت بالاتری دارد اما با ۴ سال گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب مدیران خودرو همراه است. ولی خدمات و تامین قطعات آن کماکان در بازار نسبت به محصولات ایران خودرو محدودتر و کمی گرانتر است.
نتیجه: هزینه کلی پایینتر و دسترسی آسانتر به خدمات از مزایای رانا و ضمانت طولانیتر همراه با امکانات بیشتر در X33 از مزایای آن محسوب میشود.
سخن پایانی
در نهایت انتخاب بین رانا و ام وی ام X33 جدید بسته به نیاز، اولویت و ذائقه شما دارد. اگر به خودرو ملی، قیمت اقتصادی، مصرف سوخت کم و خدمات پس از فروش گسترده اهمیت میدهید، رانا گزینهای منطقی است. اما اگر به دنبال طراحی مدرن، امکانات رفاهی پیشرفتهتر، سیستم ایمنی بهتر و دوستدار اتوماتیک هستید، ام وی ام X33 جدید میتواند انتخاب بهتری برای شما باشد. پیشنهاد میشود قبل از خرید، حتما نسبت به بررسی دقیق وضعیت بازار، تست رانندگی و ارزیابی هزینههای نگهداری اقدام فرمایید تا بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.