مقایسه Ghost of Tsushima (Director's Cut) و Sekiro: Shadows Die Twice

کالاها

Ghost of Tsushima

Sekiro: Shadows Die Twice

مدل:Director's Cut (PS5/PS4, 2021)Standard Edition (PC/PS4/Xbox One, 2019)
برند:

ساکِر پانچ Sucker Punch Productions

فرم‌سافت‌ور FromSoftware

کشور سازنده:ایالات متحده آمریکاژاپن
سال ساخت:20212019
گروه:

بازی Video game

بازی Video game

زیر گروه: اکشن-ماجراجویی Action-adventure اکشن-ماجراجویی Action-adventure
وبسایت: لینک لینک
امتیاز هوش مصنوعی:87 از 10094 از 100
برنده مقایسه:Sekiro: Shadows Die Twice

مقایسه جامع: Ghost of Tsushima در برابر Sekiro: Shadows Die Twice — کدام بازی برای شما مناسب‌تر است

معرفی کلی و پیش‌زمینه

Ghost of Tsushima و Sekiro: Shadows Die Twice دو عنوان برجسته در ژانر اکشن-ادونچر و اکشن-متاکور هستند که هر کدام تجربه‌ای متفاوت از سامورایی و ژاپن فئودال ارائه می‌دهند. Ghost of Tsushima ساخته Sucker Punch Productions یک جهان باز سینمایی با تمرکز بر روایت، اکتشاف و مخفی‌کاری است. Sekiro محصول FromSoftware تجربه‌ای خطی‌تر اما تمرکزی سنگین بر مبارزات فنی، دقت و یادگیری الگوهای دشمنان دارد.

گرافیک، طراحی هنری و اتمسفر

Ghost of Tsushima با طراحی هنری بسیار چشم‌نواز، نورپردازی سینمایی و محیط‌های بازِ گسترده یک حس تصویریِ نزدیک به فیلم‌های تاریخی ژاپنی ایجاد می‌کند. رنگ‌بندی، قاب‌بندی و حالت «حالت فیلمی» تجربه دیداری را تقویت می‌کند. در مقابل Sekiro گرچه جهانش کمتر باز و متنوع است، اما طراحی محیطی و دشمنان به‌گونه‌ای است که هر منطقه حس تهدید و تنش را منتقل می‌کند و جزئیات در طراحی باس‌ها و فضاسازی بسیار دقیق و تاثیرگذار است.

گیم‌پلی و سیستم مبارزات

تفاوت بنیادین میان این دو بازی در سیستم مبارزات است. Ghost of Tsushima ترکیبی از مبارزات نزدیک، مخفی‌کاری و استفاده از ابزارهای مختلف را ارائه می‌دهد که به بازیکن اجازه می‌دهد سبک مبارزه را انتخاب کند. مبارزات روان، قابل ترفیع و با تاکید بر موقعیت‌یابی هستند. Sekiro اما یک تجربه چالشی و دقیق مبتنی بر «پارری» و «پوسچر» دشمن است؛ موفقیت در مبارزات نیازمند زمان‌بندی دقیق، مطالعه الگوها و تسلط بر گجت‌ها و تقویت‌های خاص پروتاگونیست است.

داستان، شخصیت‌پردازی و روایت

Ghost of Tsushima روایت سینمایی و خط داستانی قابل‌دسترس‌تری دارد که حول قهرمانی، تعهد و تضاد اخلاقی می‌چرخد و شخصیت‌ها و دیالوگ‌ها فضای احساسی قوی‌تری فراهم می‌کنند. Sekiro برخلاف، روایتی خطی‌تر و متمرکز بر شخصِ قهرمان و انتقام دارد و بیشتر از طریق محیط، تعامل با شخصیت‌ها و روایت غیرمستقیم، داستان را پیش می‌برد. اگر به دنبال درگیر شدن با داستان و شخصیت‌ها هستید، Ghost برتری دارد؛ اگر به تجربه‌ای محور مبارزه و رمزآلود علاقه دارید، Sekiro مناسب‌تر است.

جهان بازی، اکتشاف و محتواهای جانبی

Ghost of Tsushima از یک جهان باز غنی بهره می‌برد: مأموریت‌های فرعی، مکان‌های دیدنی، جمع‌آوری آیتم‌ها، فعالیت‌های جانبی و حالت Photo Mode که انگیزه‌ی اکتشاف و بازگشت به بازی را بالا می‌برد. Sekiro ساختاری خطی‌تر و متمرکز بر سطوح و مسیرهای طراحی شده دارد که اکتشاف محدودتر اما فشرده و مرتبط با مبارزات می‌باشد.

سختی، منحنی یادگیری و دسترسی‌پذیری

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها در سطح سختی است. Sekiro به‌عنوان بازی‌ای شناخته می‌شود که منحنی یادگیری تند و چالش‌های دشواری دارد و برای بازیکنانی که از شکست و یادگیری لذت می‌برند بسیار جذاب است. Ghost of Tsushima گزینه‌های سطح دشواری متنوع‌تری ارائه می‌دهد و ازنظر دسترسی‌پذیری گزینه‌هایی برای کاهش چالش یا لذت بردن از داستان وجود دارد، بنابراین برای طیف وسیع‌تری از بازیکنان مناسب است.

صداگذاری، موسیقی و اتمسفر صوتی

هر دو بازی از موسیقی و صداگذاری قوی برخوردارند که به تقویت اتمسفر کمک می‌کند. Ghost of Tsushima موسیقی متن احساسی و صداگذاری سینمایی دارد که برای خلق لحظات حماسی و تأثیرگذار بسیار مناسب است. Sekiro نیز با طراحی صوتی دقیق در مبارزات و جلوه‌های صوتیِ تهییجی، حس خطر و شدت را بالا می‌برد.

بهینه‌سازی، پلتفرم‌ها و وضعیت فنی

Ghost of Tsushima در ابتدا به‌عنوان یک عنوان انحصاری پلی‌استیشن 4 عرضه شد و نسخه Director’s Cut امکانات و بهبودهایی برای پلی‌استیشن 5 داشت که بهبود فریم و حالت‌های تصویری را همراه داشت. Sekiro برای چند پلتفرم منتشر شده و به‌طور کلی از پایداری فنی خوبی برخوردار است، هرچند تجربه‌اش به توانایی بازیکن و کنترل دقیق بستگی دارد.

ارزش تکرار و محتوا پس از اتمام

Ghost of Tsushima به‌دلیل دنیای باز، ماموریت‌های فرعی و جلوه‌های بصری، ارزش تکرار بالایی دارد و بازیکنان ممکن است برای تجربه‌ی حالت‌های مختلف روند بازی بازگردند. Sekiro ارزش تکرار از منظر چالش و استاد شدن در مبارزات دارد؛ هر بار پیروزی بر باس‌های سخت لذت متفاوتی می‌دهد و بازیکن را به بهبود مهارت‌ها تشویق می‌کند.

برای چه نوع بازیکنی هر کدام مناسب است

Ghost of Tsushima مناسب بازیکنانی است که به تجربه‌ای داستان‌محور، جهان باز زیبا، امکان انتخاب سبک بازی (مخفی‌کاری یا درگیری مستقیم) و دسترسی‌پذیری بیشتر علاقه دارند. Sekiro مناسب کسانی است که با بازی‌های چالش‌برانگیز از جنس Souls-like راحت‌اند، از مبارزات دقیق و فنی لذت می‌برند و آماده‌اند زمان زیادی برای تسلط صرف کنند.

نتیجه‌گیری نهایی

در جمع‌بندی، Ghost of Tsushima و Sekiro دو تجربه متمایز اما ارزشمند در زمینه بازی‌های اکشنِ ژاپن فئودال ارائه می‌دهند. انتخاب میان آن‌ها بستگی مستقیم به اولویت‌های شخصی دارد: اگر به داستان، اکتشاف و زیبایی‌شناسی علاقه دارید، Ghost of Tsushima گزینهٔ مناسب‌تری است؛ اگر به دنبال چالشی فنی، مبارزات دقیق و حس موفقیت پس از غلبه بر سختی‌ها هستید، Sekiro پاسخ بهتری خواهد داد. هر دو بازی در ژانر خود نمونه‌هایی قابل تأمل و توصیه‌شدنی هستند.


مقایسه مشخصات فنی:

تفاوت Ghost of Tsushima (Director's Cut) و Sekiro: Shadows Die Twice
ویژگیGhost of TsushimaSekiro: Shadows Die Twice
توسعه‌دهندهSucker Punch ProductionsFromSoftware
ناشرSony Interactive EntertainmentActivision
موتور بازیموتور اختصاصی Sucker Punch (proprietary)موتور اختصاصی FromSoftware (proprietary)
تاریخ انتشار اولیه17 ژوئیه 202022 مارس 2019
پلتفرم‌های اولیهPlayStation 4PlayStation 4, Xbox One, Windows (PC)
پلتفرم‌های منتشرشدهنسخهٔ پایه: PS4 — نسخهٔ Director's Cut: PS5 (نسخهٔ مرجع: کنسولی)PS4, Xbox One, Windows (PC) — قابلیت اجرای Backward/نسخه‌های نسل بعد
ژانراکشن-ماجراجویی جهان باز (Action‑Adventure, Open World)اکشن-ماجراجویی / Action‑RPG با المان‌های Soulslike
دید / دوربینسوم‌شخص (دینامیک، پشت‌شانه‌ای)سوم‌شخص (دوربین نزدیک به شخصیت برای مبارزات دقیق)
حالت‌ها / تعداد بازیکنتک‌نفره آفلاینتک‌نفره آفلاین
سیستم مبارزه / مکانیک اصلیشمشیرزنی سامورایی مبتنی بر حالات (stances)، دفاع و پارا، تیراندازی، مخفی‌کاری و تنوع سلاح/مهارتتمرکز روی دفع/پارِی دقیق و مکانیک «پستچر» (posture), ابزارهای پروتستتیک و اجراهای سریع مبتنی بر مهارت و زمان‌بندی
سیستم پیشرفت / ارتقاءدرخت مهارت، ارتقاء تجهیزات و توانایی‌ها، آیتم‌ها و امکانات بازشدنی از طریق پیشرویدرخت مهارت و به‌دست آوردن نقاط مهارت/ابزار از طریق پیشروی و شکست دشمنان؛ تمرکز بر مهارت بازیکن بیش از افزایش عددی کلاسیک
تمرکز روی مخفی‌کاریمتوسط تا زیاد — مخفی‌کاری به‌عنوان گزینه مهم و طراحی مأموریت‌هاکم تا متوسط — مخفی‌کاری وجود دارد اما عنصر اصلی نیست
آزادی جهان / ساختار نقشهجهان باز با مناطق بزرگ قابل کاوش، مأموریت‌های اصلی و فرعی و سیستم اکتشافینسبتاً خطی با مناطق متصل و مسیرهای پنهان — طراحی منطبق با سبک Soulslike
ذخیره / نقاط کنترلذخیرهٔ خودکار و نقاط کنترل/بارگذاری در نقاط مشخص (کنترلر محور کنسولی)ذخیره در نقاط چک‌پوینت (Sculptor's Idols) — سیستم checkpoint-based autosave
DLC / نسخه‌های مهمDirector's Cut (PS5) شامل بسته الحاقی Iki Island و محتوای اضافهبدون بستهٔ الحاقی رسمی/سریالی از توسعه‌دهنده (نسخهٔ پایه)
حالت گرافیکی و عملکرد (کنسول مرجع)نسخهٔ پایه PS4: هدف 1080p با فریم‌ریت متغیر؛ PS4 Pro/PS5 (Director's Cut) دارای حالت‌های کیفیت و عملکرد (گزینه‌های کیفیت 4K یا عملکرد با فریم بالاتر در PS5)کنسول‌ها: رزولوشن و فریم متغیر براساس پلتفرم؛ نسخهٔ پی‌سی فریم و تنظیمات گرافیکی بالاتر و بدون قفل فریم در اکثر سیستم‌ها
پشتیبانی از کیبورد/ماوس (PC)نسخهٔ مرجع کنسولی، پشتیبانی از کیبورد/ماوس بستگی به وجود نسخهٔ PC داردنسخهٔ PC: پشتیبانی از کیبورد و ماوس و کنترلر
مولتی‌پلیر / آنلاینتک‌نفره آفلاین (بدون مولتی‌پلیر آنلاین)تک‌نفره آفلاین (بدون مولتی‌پلیر آنلاین)
دستاورد / تروفیتروفی‌ها / اچیومنت‌های پلتفرم (پلی‌استیشن)تروفی‌ها / اچیومنت‌های پلتفرم (پلی‌استیشن، ایکس‌باکس، استیم)
قابلیت عکاسی (Photo Mode)بله — Photo Mode جامع با فیلترها و کنترل دوربینخیر — فاقد Photo Mode رسمی
دشواری / تنظیمات دشواریتنظیمات دشواری چندگانه (دسترس‌پذیری بالاتر نسبت به سبک Souls)طراحی دشوار و چالشی با تمرکز روی مهارت بازیکن؛ گزینه‌های ساده‌سازی محدود
قابلیت مودینگ (نسخهٔ PC)نسخهٔ مرجع کنسولی—مودینگ بستگی به وجود نسخهٔ PC و جامعهٔ مودینگ داردنسخهٔ PC توسط جامعهٔ مودینگ پشتیبانی شده و مودهای شناخته‌شده دارد
میکروترنزکشن / خرید درون‌بازینداردندارد
زبان‌ها / لوکالیزاسیونچندزبانه با زیرنویس‌ها و VO‌های منتخب (پشتیبانی از زبان‌های اصلی در نسخه‌های رسمی)چندزبانه با زیرنویس‌ها و VO‌های منتخب (پشتیبانی رسمی در پلتفرم‌ها)

محصولات مشابه:

  • Sekiro: Shadows Die Twice

  • Nioh 2

  • Assassin's Creed Valhalla

  • Dark Souls III

  • Bloodborne

  • Nioh

تاریخ مقایسه:

درباره برند fromsoftware

FromSoftware شرکت ژاپنی توسعه‌دهنده بازی‌های نقش‌آفرینی و اکشن است که با عناوینی مانند Dark Souls و Elden Ring به شهرت جهانی رسیده است.

درباره برند sucker punch productions

Sucker Punch Productions استودیوی آمریکایی توسعه بازی‌های اکشن-ماجراجویی است که بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن مانند «شبح تسوشیما» و سری «بدنام» را تولید می‌کند.

شما می توانید در صفحه مقایسه محصولات از طریق هوش مصنوعی و به صورت رایگان محصولات مورد نظر خود را مقایسه نمایید

شروع مقایسه با AI